Fullspäckat program när Vatten Avlopp Kretslopp kommer till Sundsvall i mars 2024

Idag har anmälan till VA-guidens nationella konferens Vatten Avlopp Kretslopp öppnat. Varje år samlar konferensen flera hundra tjänstemän, konsulter, teknikleverantörer och branschexperter för att knyta kontakter, få inspiration och inhämta de senaste forskningsresultaten och erfarenheterna från VA-Sverige.

Den 13–14 mars 2024 arrangeras konferensen Vatten Avlopp Kretslopp (VAK) på Hotell Södra Berget i Sundsvall. Nu har anmälan till konferensen öppnat och konferensprogrammet lanserats.

– Vi är väldigt glada att få möjligheten att arrangera VAK tillsammans med MSVA och Sundsvalls kommun. De bidrar med många intressanta och aktuella föreläsningar under konferensen, säger Maja Englund, VD för VA-guiden och projektledare för konferensen.

Båda konferensdagarna inleds med ett gemensamt program innan deltagare kan välja mellan ett flertal seminarieblock med olika inriktning. Som vanligt finns uppskattade programpunkter så som Fråga experten och VA-aktuellt med, samtidigt som att programmet även fått en hel del nya inslag.

– Ett sådant exempel är VA-podden, som för första gången blir livepodd under konferensen. Gäst i podden är Erik Winnfors Wannberg, chefredaktör för VA-tidskriften Cirkulation, som kommer att berätta om Sundsvalls vattenhistoria, säger Ville Feltelius, redaktör och programansvarig för VAK.

En viktig målsättning med VAK är att lyfta lokala exempel på vatten- och avloppsrelaterade problem och lösningar i den stad och region där konferensen arrangeras. VAK 2024 i Sundsvall är inget undantag.

– En av föreläsarna under konferensen är Erik Hedenström, professor i organisk kemi vid Mittuniversitetet, som kommer att berätta om hur giftiga fiberbankar längs med Norrlandskusten kan bli till nytta som biobränsle, batterier och mat. Därutöver kommer deltagarna att få höra mer om rening av dagvatten med filterteknik i Sundsvall, om VA-utbyggnad vid Njurundakusten, om tillsyn av små avlopp och mycket mer, säger Ville Feltelius.

Lika viktigt som själva konferensprogrammet är den årliga VAK-utställningen som samlar företag med produkter och tjänster inom små avlopp, dagvatten och VA-planering.

– Vi är jätteglada över att redan nu ha en nästan fullbokad utställning till VAK i Sundsvall. En stor del av erfarenhetsutbytet under konferensen sker i utställningen och vi tror att Hotell Södra Berget kommer att erbjuda fina möjligheter till detta, säger Maja Englund.

Läs mer om VAK 2024 och om hur du bokar dig som deltagare till konferensen på Vatten Avlopp Kretslopp

Vill du boka en monter i utställningen under VAK? Läs mer på information till utställare