Rent vatten och näring i kretslopp på VAK 2022

Rent vatten och näring i kretslopp på VAK 2022

Nu öppnar anmälan till Vatten Avlopp Kretslopp. Den årliga och nationella konferensen för alla som arbetar med små avlopp, dagvatten och VA-planering. För andra året i rad kommer konferensen att genomföras i digital tappning. Välkommen att boka dig till ett välfyllt och högaktuellt program för Vatten Avlopp Kretslopp 16–17 mars 2022!

Under 2021 års konferens hade Vatten Avlopp Kretslopp (VAK) närmare 700 digitala besökare och till 2022 hoppas vi på ett lika stort gensvar. Det digitala formatet har vässats ytterligare med ny plattform som konferensen kommer att sändas ifrån med fler möjligheter till interaktion och nätverkande för våra konferensdeltagare.

- Målet med VAK är att förmedla ny kunskap, få inspiration och utbyta erfarenheter med goda exempel från verkligheten. Genom konferensen hoppas vi att kunna bidra till det viktiga arbetet för rent vatten och näring i kretslopp som många av våra deltagare dagligen arbetar med och som även är vår vision säger Maja Englund, VD för VA-guiden.

Med livesändning under två dagar och ett stort utbud av förinspelade föreläsningar finns det över 40 olika programpunkter inom små avlopp, dagvatten och VA-planering att ta del av. Programmet inkluderar allt från VA-aktuellt med nationella myndigheter, nya forskningsrön till goda exempel från kommuner och VA-bolag.

- En spännande programpunkt som du inte får missa är VAK:s traditionsenliga morgonsoffa. Denna gång kommer framtidens VA utifrån teknikkonsulternas perspektiv att diskuteras tillsammans med Martina Söderström, divisionschef Environment & Planning vid Sweco, Anna Dahlman Petri, VA- och vattenexpert vid WSP och Anette Seger tillträdande VD vid Ramböll Sverige, säger Vilhelm Feltelius, programansvarig för konferensen.

Andra mycket uppskattade och återkommande programpunkter är Fråga experten live, både för små avlopp samt för dagvatten och VA-planering, där inskickade frågor besvaras av konferensens skickliga och erfarna experter. Missa inte heller öppningsföreläsningen Vatten är ett farligt gift med Ulf Ellervik, känd professor vid Lunds universitet och expert i SVT:s populära vetenskapsprogram Fråga Lund.

- Med konferensen Vatten Avlopp Kretslopp hoppas vi kunna bidra till att lyfta förslag till lösningar på aktuella problem som VA-Sverige står inför säger Maja Englund som också hälsar alla välkomna till VAK 2022!

VAK äger rum den 16-17 mars 2022. Konferensen är digital och arrangeras av VA-guiden.

Läs mer om programmet och konferensen i sin helhet: vaguiden.se