Vår Gård - en del av Kulturnatt Stockholm 2024

Nyhet -

"Vår Gård markerar sitt 100-årsjubileum med enastående debut i Kulturnatt Stockholm"

För första gången i sin 100-åriga historia kommer hotell och konferensanläggningen Vår Gård att delta i Kulturnatt Stockholm. Detta evenemang, som äger rum den 20 april från kl. 18 till midnatt, markerar en betydande milstolpe för företaget.

Under Kulturnatt kommer Vår Gård att erbjuda en kväll fylld med konstvisningar, boksamtal och föreläsningar för att hylla sin rika historia och konst. Bland de medverkande finns konstnären och glasblåsaren Evelina Dovsten och Andreas Nobel, inredningsarkitekt och professor vid Malmstens LiU. Tillsammans håller de ett intressant samtal i Villa Skärtofta med anledning av deras nyutgivna bok "Den moderna sfinxen".

Vi får även bekanta oss med digital konst från Margareta Ternström under en visning av utställningen "det obegripligt lilla, det obegripligt stora" som pågår i Vår Gårds Vincafé. Dessutom kommer en föreläsning om den folkkära skulptören Herta Hillfon hållas av samlaren och eldsjälen Karin Rongedal. Föreläsningen hålls för att uppmärksamma en av de mest betydelsefulla kompletteringarna av Vår Gårds konstsamling på över 25 år: en suggestiv väggskulptur signerad Hillfon.

Sedan Vår Gård grundades 1924 för Kooperativa förbundets utbildningsverksamhet har platsen alltid haft en stark koppling till konst och kultur. Vår Gård sitter på en unik konstskatt med centrala verk från 1900-talets svenska konstnärselit. Bland de representerade finns bland annat verk av Isaac Grünewald, Lisa Larsson och Axel Törneman.

- Genom att delta i Kulturnatt Stockholm vill vi dela vår passion för konst med allmänheten och vad passar bättre än att göra detta under vårt 100-årsfirande när vi hämtar kraft från våra rötter, säger Josephine Rosenblad, konst och kommunikationsansvarig, Vår Gård.

Utöver konstvisningar och föreläsningar kommer kvällen även att bjuda på livejazz och en workshop i ljusstöpning, vilket ger besökarna en palett av kulturella aktiviteter. Evenemanget är helt gratis och öppet för alla som är nyfikna på vad Vår Gård och Saltsjöbadens kulturarv har att erbjuda.

Vår Gård Saltsjöbaden ser fram emot att välkomna alla konstentusiaster och kulturälskare till denna minnesvärda kväll. Genom att delta i Kulturnatt Stockholm tar Vår Gård ännu ett steg mot sitt mål att förbättra synligheten och kännedomen om sitt breda kulturella utbud för sina kunder och besökare.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.