Pressmeddelande -

Insamlingsorganisation för Covid-19 vaccin mottar 2,4 miljoner kronor från Postkodstiftelsen

Stockholmsbaserade insamlingsinitiativet Vaccine Forward får 2,4 miljoner kronor från Svenska Postkodstiftelsen för att samla in pengar och sprida kunskap om vikten av att alla i världen får tillgång till vaccin mot Covid-19. Den ideella organisationens mål är att bidra till insamling av pengarna som saknas för att vaccinera invånarna i världens 92 fattigaste länder mot covid-19.

– Vaccineringen av västvärlden fortgår och mer än 80 % av alla svenskar över 18 år har nu fått minst 1 dos. I de fattigaste delarna av världen är siffran bara 3 %. För att få kontroll på viruset, rädda liv samt förhindra ytterligare mutationer är det viktigt att hela världen vaccineras och vi på Postkodstiftelsen ser fram emot att Vaccine Forward, med hjälp av vårt stöd, ges möjlighet att utveckla sin insamling och öka takten, säger Marie Dahllöf, Generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

På fredag inleds Vaccine Forwards första större kampanj som möjliggörs tack vare medel från Postkodstiftelsen. Fler kampanjer är planerade under hösten. Vaccine Forward planerar även att få på plats bonuspoängsamarbeten i stil med det de har med Coop, som låter sina medlemmar skänka donationer via sina bonuspoäng. De planerar samarbeten med fler vaccinationscentraler, likt de de redan har med Kry och Doktor24. Vaccine Forward kommer också satsa mer på företagsdonationer.

– Det här är en milstolpe för Vaccine Forward. Den här pandemin kommer inte vara över förrän alla länder får tillgång till vaccin och tack vare Postkodstiftelsens stöd får vi möjlighet att växla upp vårt insamlingsarbete, säger Elisabeth Thand Ringqvist grundare till Vaccine Forward.

Vaccine Forward startades den 1 mars i år och har redan samlat in drygt 16 miljoner kronor till Gavi COVAX AMC. Alla donationer till Vaccine Forward går oavkortat till COVAX AMC genom den Globala Vaccinalliansen (GAVI). Organisationen är grundad av affärsängeln och entreprenören Elisabeth Thand Ringqvist, som tidigare arbetat med bland annat GAVI, Världsbanken och Bill & Melinda Gates Foundation. Tidigare biståndsminister Gunilla Carlsson är ordförande för Vaccine Forwards globala råd.

Om Vaccine Forward

Vaccine Forward är en ideell organisation som hittills har samlat in över 16 miljoner kronor via GAVI (Globala Vaccinalliansen), för att öka vaccinationsgraden i världens fattigaste länder. Vaccin Forward har etablerat samarbeten med Kry, Doktor24, Coop och fått donationer ifrån alltifrån Sparbanken Sörmland, Länsförsäkringar, Verdane, Quantum, Rasmussengruppen, Wallenius Lines och Zendesk. Vaccine Forward är medlem i Giva Sverige, branschorganisationen för tryggt givande. Initiativtagare och medgrundare till initiativet är Elisabeth Thand Ringqvist, affärsängel och entreprenör.

Om Svenska Postkodstiftelsen

Svenska Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som bidrar till en positiv samhällsförändring. Stiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Projekten handlar om allt från mänskliga rättigheter till miljöfrågor samt om social förändring och utbildning genom idrott och satsningar på kultur. Sedan 2007 har 1,7 miljarder förmedlats till över 700 projekt.

• Ekonomi, finans

Nu har mer än 76 % av alla svenskar blivit vaccinerade. I de fattigaste delarna av världen är siffran bara 3 %. För att få kontroll på viruset, rädda liv samt förhindra ytterligare mutationer är det viktigt att hela världen vaccineras. Vaccin Forward är en insamlingsorganisation för inköp och distribution av Covid-19 vaccin till världens 92 fattigaste ekonomier till förmån för Globala Vaccinalliansen (GAVI). Vaccine Forward är medlem i Giva Sverige, branschorganisationen för tryggt givande. Grundare av initiativet är Elisabeth Thand Ringqvist, affärsängel och entreprenör.

Elisabeth Thand Ringqvist

Presskontakt grundare 070-3552032