2021 Stipendier till medverkande på Vadstena-Akademien

Barytonen Karl Söderström och sopranen Emma Johansson tilldelades varsitt stipendium ur Stina-Brita Gustafson-Kritz och Lars Kritz stipendiefond, slagverkaren Andreas Nyström tilldelades Föreningen Vadstena-Akademiens Vänners stipendium ur fonden till Ingrid Maria Rappes minne, ljusassistenten Benjamin Dahlberg tilldelades stipendium ur Arne Svahns fond och harpisten Claire Moncharmont tilldelades stipendium från Märta Christina och Magnus Vahlquist Stiftelse

Samtliga ovanstående stipendier utdelades för förtjänstfulla insatser i operorna ”Zebran” och "Il colore fa la regina".

Operan "Zebran” hade premiär på Vadstena slott den 23 juli och spelas fram till den 11 augusti. Sveriges Radio sänder föreställningen den 21 augusti. Föreställningen kommer även att sändas som videoproduktion under september.

Läs mer om föreställningen och de medverkande på vår hemsida

• vadstena
  • vadstena slott
  • östergötland
  • akademi
  • opera
  • musik

• Stockholm

Vadstena-Akademien skapar opera för framtiden. Vi är en operaakademi för unga sångare, musiker och andra operaartister. Vi upptäcker och framför bortglömda operor och beställer nya. Stiftelsen Internationella Vadstena-Akademien grundades 1964 av sångpedagogen Ingrid Maria Rappe.

Nils Spangenberg

Presskontakt VD & konstnärlig ledare 070-718 87 11