Elisabeth Nilsson ny ordförande för Vadstena-Akademien

Den 1 januari 2020 tillträder Östergötlands före detta landshövding Elisabeth Nilsson som ny ordförande för Vadstena-Akademien. Hon efterträder Direktör Thord Söderlund som varit ordförande sedan 2006. Elisabeth Nilsson är Vadstena-Akademiens 8:e ordförande sedan starten 1964 och den andra kvinnan på posten.

• Stockholm

Vadstena-Akademien skapar opera för framtiden. Vi är en operaakademi för unga sångare, musiker och andra operaartister. Vi upptäcker och framför bortglömda operor och beställer nya.

Stiftelsen Internationella Vadstena-Akademien grundades 1964 av sångpedagogen Ingrid Maria Rappe. Stiftelsen har kontor i Stockholm men basverksamheten är förlagd till Vadstena. Verksamheten finansieras genom bidrag från stat, kommun och region, genom fondmedel, sponsorer och genom publikintäkter. De publika evenemangen pågår främst under sommarmånaderna men verksamheten pågår under hela året. Under höst, vinter och vår arbetar tre personer med att planera, förbereda och vidareutveckla verksamheten inför kommande säsong. Omsättningen är ca 8 miljoner kronor per år fördelat på ca 25 årsverken.

Nils Spangenberg

Presskontakt VD & konstnärlig ledare 070-718 87 11