Symposium: "Comala and Nina: Operatic Performance in the Age of Sensibility"

Forskningsgruppen Performing Premodernitys symposium: "Comala and Nina: Operatic Performance in the Age of Sensibility" på Vadstena Klosterhotel den 6 augusti kl 9.30-17.30. Fri entré. Ett internationellt symposium om hur romantisk känslosamhet uttrycks i den italienska operan under decennierna före den franska revolutionen.

Program:

9:30. Welcome.

9:45. Lucio Tufano: “Tears for Nina: Emotion and Compassion, from the Stage to the Audience”.

10:45. Tea and coffee.

11:00. Carola Bebermeier: ““Pazza per amore”: Connections between Madness and Sensibility in the Eighteenth Century and in Giovanni Paisiello’s Nina”.

12:00. Lunch

13:30. Howard Gaskill: “Why Ossian? Why Comala?”

14:30. Break.

14:45. Magnus Tessing Schneider: “Staging Obscurity: The Transformation of Ossian in Ranieri de’ Calzabigi’s Comala”.

15:45. Tea, coffee and cake.

16:15. Panel debate. Moderator: Mark Tatlow.

17:30. Conclusion.

O.S.A till magnus.tessing.schneider@teater.su.se om du är intresserad av att delta. Mer info

Vadstena-Akademiens presskontakt: Eleonor Hjorth, press- och kommunikationsansvarig eleonor@vadstena-akademien.org eller 073 767 55 32

• akademi

• Stockholm

Vadstena-Akademien skapar opera för framtiden. Vi är en operaakademi för unga sångare, musiker och andra operaartister. Vi upptäcker och framför bortglömda operor och beställer nya. Stiftelsen Internationella Vadstena-Akademien grundades 1964 av sångpedagogen Ingrid Maria Rappe.

Nils Spangenberg

Presskontakt VD & konstnärlig ledare 070-718 87 11