Feministisk festival!

Söndag 12 september 11:00-18:00,Far i Hatten, Malmö Folkets Park

Nu på söndag är det feministisk festival i Folkets park i Malmö. Det blir en dag fyllda av politik, musik, teater och poesi.

Medverkar gör bland annat: Kajsa Ekisg Ekam, Carina Listerborn, Christina Kjellson, Cristin Owman, Ana Rubin, Åsa Bällsten, Petra Mölstad

Konferencierer för arrangemanget är Hanna Thomé och Martina Nilsson – de två översta på Vänsterpartiet Malmös kommunlista.

- Feminismen lyser med sin frånvaro i valrörelsen – vilket kanske inte är så konstigt när vi har en regering som har omfördelat från kvinna till man i fyra år. Valrörelsen måste handla om vilket samhälle vi vill ha inte bara om enskilda siffror och skatter. Vänsterpartiets feministiska festival är ett bidrag för att lyfta frågan om makt och kön, säger Hanna Thomé (V).

- Välfärden är en av de viktigaste feministiska frågorna. 80 % av alla anställda inom kommuner och landsting är kvinnor. När skattepengar går till privata företag istället för välfärden tvingar det fram nedskärningar inom vård, skola och omsorg. Men vi har inte färre sjuka, elever eller äldre. Kvinnors arbetsbelastning ökar - både det betalda och obetalda arbetet, säger Martina Nilsson (V).

kontakta gärna

Hanna Thomé