Arbetslösheten ökar och minskar

En ny nämnd, Arbetsmarknadsnämnden, har skapats för att ta över arbetsmarknadsfrågorna. Hur ser då arbetsmarknaden ut i Stockholm? Sedan december 2009 har de arbetssökande ökat med 7, 5 % och de arbetslösa minskat med 3,7 %. Det är siffror som ser lovande ut, men samtidigt har personer i program och aktivitetsstöd har ökat med 34,1 % i Stockholms stad. I den siffran göms alla de som faktiskt står utanför arbetsmarknaden. På Kungsholmen har arbetslösheten minskat med 22 %, men i Rinkeby - Kista har den ökat med 4 % mellan november till december 2010. Samtidigt går Stockholms bokslut för 2010 med ett överskott på 240 miljoner

Stockholm glider alltmer isär. Stockholm är ingen fattig stad med stora ekonomiska problem. Trots det väljer högeralliansen inte att satsa på de grupper som bäst behöver utbildning och stöd för att kunna ta sig in på arbetsmarknaden.

Arbetslösheten i Stockholm är klart klassorienterad. Man lägger ned i förorterna och lyxrenoverar i innerstaden. Jobbskatteavdrag för ena sidan, arbetslöshetsprogram för den andra. Så ser trenden ut i hela Stockholm. En barriär mellan de som har jobb och de som inte har, säger Karin Rågsjö (V), vice ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Alla undersökningar visar att ungdomar som inte har grundskola eller fullgånget gymnasium inte kommer in på arbetsmarknaden. Det behövs reella satsningar för att nå dessa ungdomar. De ambitionerna verkar inte majoriteten ha, trots att resurserna ligger på hög, säger Karin Rågsjö (V).

Mer info:

Karin Rågsjö 070 2160 761

Petter Nilsson pressek. 08 508 29 519

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på www.stockholmsvänstern.se

• klassklyftor
  • arbetslöshet
  • arbetsmarknad
  • karin rågsjö

Jessica Nordh

Presskontakt Pressekreterare vid Stockholms stadshus Vänsterpartiet 076-122 95 19

Ingrid Falk

Presskontakt Pressekreterare vid Stockholms läns landsting Vänsterpartiet