Smittsäkrad besättning: Gör egeninventering och webbkurs

Smittsäkrad besättning: Gör egeninventering och webbkurs

Cirka 300 mjölk- och nötköttsgårdar har hittills gått med i Smittsäkrad besättning. För de som är med i Salmonellaprogrammet sker en successiv övergång.

Alla som är med i Salmonellaprogrammet får ett brev med information om hur övergången går till och vilka datum som gäller för den egna besättningen. Det är också en del nya besättningar som gått direkt in i programmet.

– Det är bra att förbereda sig genom att logga in och göra egeninventeringen, och gå en webbkurs och godkänna villkoren för programmet. På så sätt är ni anslutna till steg 1 och det blir ett effektivt besök när veterinären kommer ut, säger Sofie Andersson, ansvarig för Smittsäkrad besättning på Växa Sverige.

Smittsäkrad besättning är ett förebyggande program för att minska risken för spridning av smittsamma sjukdomar mellan och inom besättningar med nötkreatur, som startade i augusti i år. Det ersätter det frivilliga Salmonellaprogrammet och är fortsatt kopplat till en högre statlig ersättning vid ett eventuellt salmonellautbrott. Det finns tre olika nivåer i programmet, med möjlighet till enbart egenkontroll på den lägsta nivån.

För mer information och hur du ansluter dig, klicka på Smittsäkrad besättning. Här finns bland annat en kort film på tre minuter om hur du ansluter dig, samt kontaktpersoner.