Digital medlemsdemokrati har skapat jämställdhet

För sjätte gången röstar nu Växas medlemmar digitalt. Målet är att den uppnådda jämställdheten ska kvarstå även efter detta val, där sista dag att rösta är 29 november.

I den ekonomiska föreningen Växa Sverige har digitalt röstningsförfarande använts sedan 2014. Syftet med digital röstning var att underlätta valet för Växas medlemmar och effektivisera valarbetet inom Växa. En annan positiv effekt av den digitala röstningen är att jämställdhet åstadkommits inom såväl styrelse, som fullmäktige och på kretsrådsnivå.

En fördelning på 40/60 mellan kvinnor och män brukar anses som jämställd och könsfördelningen har legat på dessa nivåer efter de senaste valomgångarna. Dessutom är idag fler yngre engagerade som fullmäktige än innan det digitala valsystemet infördes.

-Vi har successivt fått ett valresultat med allt fler kvinnor som nominerats och valts. Redan 2018 då vi genomfört två digitala valomgångar var alla våra forum där förtroendevalda engageras jämställda. Den jämna könsfördelningen har hållit i sig. Det digitala röstningsförfarandet har också inneburit att fler yngre lantbrukare blivit förtroendevalda, säger Liselott Jungergård, medlemsansvarig Växa Sverige.

Rösträtten är en viktig möjlighet för att påverka

Valdeltagande i Växa brukar vara mellan 7 och 10 procent och målsättningen är att öka valdeltagandet.

-Att rösta är både en rättighet och en möjlighet, som våra medlemmar har, vilket vi poängterar, säger Liselott.

Kooperation är ett prioriterat område i Växas nya strategi

Under året som gått har Växa arbetat fram en ny strategi som sträcker sig fram till 2027. I den nya strategin är ”kooperation” ett av fyra noggrant utvalda prioriteringsområden.

-Vi har redan satt igång arbetet med att definiera hur vi ska öka engagemanget för Växa som medlemsorganisation. Vårt mål är att medlemmarnas upplevda värde av medlemskapet ska öka och att Växa fortsatt kan rekrytera engagerade förtroendevalda, säger Liselott.

Jämställdhet är ett viktigt och pågående arbete inom Växa

En ny förtroendevald välkomnas in i sin roll genom en grundlig introduktion av Växa.

-För att nya förtroendevalda ska känna sig välkomna och kunna göra ett bra jobb från start jobbar lägger vi stor vikt vid introduktionen. Vi vill även skapa ett positivt och inkluderande klimat i våra möten vilket är ett ständigt pågående arbete, avslutar Liselott.

För mer information: Liselott Jungergård, Medlemsansvarig & direktionsassist liselott.jungergard@vxa.se telefon: 010-471 04 01 eller mobil: 076-109 08 02