Det har aldrig varit viktigare än nu att forskare, lantbrukare och rådgivare lyssnar till varandra, säger Anna Samuelsson

Lyssna mer på varandra forskare, lantbrukare och rådgivare

När utvecklingen går snabbare är förmågan att agera på information avgörande. Vi behöver alla utbyta mer kunskap, menar Anna Samuelsson.

I början av december samlades en rad experter i Madrid för att resonera om hållbarhet i framtiden och för att dra lärdomar av goda exempel från europeisk djuruppfödning. Syftet med mötet var att diskutera olika system för husdjursskötsel, för att identifiera föredömen och framtida forskning som kan bidra till en gemensam europeisk vision om jordbruk. Anna Samuelsson, lantbrukare på Kalset Mjölk och vice styrelseordförande Växa, var på plats tillsammans med forskningschef Mattias Norrby från Stiftelsen Lantbruksforskning och Sigrid Agenäs, professor på SLU och centrumledare för SustAinimal.

Vi behöver stabila politiska system grundade i samhällsutvecklingen

På Annas gård, Kalset mjölk, har produktionen gått från konventionell, till ekologisk till konventionell. Strategin i företaget är hållbarhet oavsett produktionsinriktning och hållbarhet måste ses ur aspekterna djur, människor, miljö och - inte minst - ekonomi, menar Anna.

-Vi har lagt om produktionen till konventionell igen då den ekonomiska hållbarheten inte fanns för oss i ekologisk produktion då konsumentefterfrågan för eko inte ökat under de senaste åren. Vi fortsätter att utveckla företaget på andra sätt, som t ex hållbar energiförsörjning, bevattning, friska djur med hög produktion. För att vara anpassningsbara och hållbara som företagare behöver vi långsiktiga politiska förutsättningar och ramar. Politiker och näring behöver samverka både Sverige och inom EU för att skapa dessa ramar. De politiska beslut som tas på nationell och EU-nivå måste utgå från samhällets utveckling i stort. Därför är ett möte som detta i Madrid så viktigt, säger Anna.

Sverige kan öka produktionen hållbart

Vid mötet i Madrid diskuterades det lokala och regionala perspektivet. Olika delar av Europa har olika förutsättningar, vad gäller temperatur, vattentillgång, möjlighet för bete med mera. I Sverige ligger vi redan nu bra till vad gäller god djurvälfärd, låg antibiotikaanvändning och hög mjölkproduktion. Svenska odlingsförhållanden är dessutom goda, både i norr och i söder, menar Anna.

- Kriget i Europa har gjort att livsmedelsförsörjningen är extra viktig, och iInom EU behöver vi kunna bistå varandra med livsmedel. Sverige är ett av de få länder som både kan och vill öka produktionen med bibehållen hållbarhet. Inom Växa har vi pratat om det länge, det står i Livsmedelsstrategins mål att vi ska öka produktionen och nu har även beredskapsperspektivet lyfts in, säger Anna.

Ökad komplexitet och snabbare utveckling kräver mer kunskap hos alla

För att utvecklingen i Sverige ska bli verklighet behövs erfarenhetsutbyte, menar Anna. Mellan länder, mellan politiker och näring och mellan forskare, lantbrukare och rådgivare.

-Vi lantbrukare inspireras gärna av varandra. Jag menar att vi framöver behöver bli bättre på att hitta former för dialog kring nya forskningsrön. Det har aldrig varit viktigare än nu att forskare, lantbrukare och rådgivare inspireras av varandra. Växadagarna är en plats för erfarenhetsutbyte i seminarier och även under middag och luncher. Jag hoppas att våra Växadagarna kan bli lite som Nobelmiddagen: en festlig plats för erfarenhetsutbyte mellan praktiker och teoretiker, rådgivare, finansiärer och media, säger Anna.

För mer information, kontakta gärna:

Anna Samuelsson, vice styrelseordförande Växa, 070-745 09 47, anna.samuelsson@vxa.se

Om mötet i Madrid: Hållbarhet för djurproduktion på europeisk nivå - Lantbruksforskning

Om Växadagarna:

Syftet med Växdagarna är att vara en mötesplats för branschen, att ge inspiration och förmedla kunskap.

Branschdagarna Växadagarna och dess föregångare arrangeras för femtonde gången.

Mer än 300 besökare förväntas komma däribland lantbrukare från Finland.

Årets Mjölkbonde® utses för 13e gången tillsammans med Ludvig&Co.

Sex samarbetspartners bidrar: Dina Försäkringar, DeLaval, Landshypotek, Lantmännen, LRF, MSD.

Ett 20-tal utställare kommer att finnas på plats med erbjudanden för besökarna.

Årets tema är ”Norrländskt ljus i framtidens lantbruk” för att visa på möjligheter och utmaningar i norr

Läs mer och anmäl dig här: www.vxa.se/vaxadagarna