Vi ser nu glädjande att minskningen av antal kor och besättningar stannat av, säger Catrine Nelson

Sommarens värme ger lägre mjölkavkastning i ECM för kontrollår 2017/18

Kontrollåret 2017/18 börjar starkt med ökande avkastning över hela landet, och även om antalet kor minskar planar trenden mot tidigare år. Sommarens värme gör dock att avkastning i södra och mellersta Sverige faller under sommaren. Räknat i ECM minskar mjölkproduktionen med 29 kg för året som helhet. Norra Sverige, har däremot en mer normal utveckling med en ökning med 196 kg ECM.

Avkastningen i kg mjölk per ko ökade med 26 kg i landet som helhet till 9 827 kg mjölk. Omräknat i kg ECM (då hänsyn tas till protein- och fetthalt i mjölken) sjönk dock avkastningen med 29 kg ECM till 10 146 kg. I norra Sverige, där påverkan av sommarens torka och värme inte var så påtaglig, ökade den genomsnittliga avkastningen med 223 kg mjölk respektive 196 kg ECM. Trots minskningen i kg ECM för Sverige som helhet ligger i stort sett hela landet nu i genomsnitt över 10 000 kg ECM.

Minskningen i antal besättningar avtar

Minskningen av antalet besättningar, med 130 stycken, är nästan bara hälften så stor som föregående år då besättningarna minskade med 226 stycken.

-Vi ser nu glädjande att kominskningen stannat av liksom minskningen av antalet besättningar. Vi har en minskning med 5 496 kor i år att jämföra med en minskning på 13 639 kor förra kontrollåret. I västra Sverige ökar antalet kor med 576 stycken, det motsvarar en ökning med hela 1,9 procent säger Catrine Nelson avdelningschef Kokontrollen.

Avkastningen i norra Sverige ökar medan sydvästra Sverige tappar

Positivt är att i norra Sverige ökade den genomsnittliga avkastningen rejält med 223 kg respektive 196 kg ECM till 9 711 kg respektive 10 114 kg ECM.Avkastningen är fortfarande högst i sydvästra Sverige med 10 547 kg ECM, även om avkastningen där minskade med 158 kg ECM, vilket är den kraftigaste minskningen i ECM i hela Sverige. Den sannolika förklaringen till minskningarna i sydvästra Sverige är att värmen påverkat mjölkproduktionen och torkan begränsat fodertillgången.

-Det är glädjande att norra Sveriges mjölkproduktion per ko ökar. Men den ökning vi ser i norr om cirka 200 kg är den vi vanligen ser i hela Sverige. Det betyder att sommarens torka ger ett intäktsbortfall motsvarande i genomsnitt 200 kg mjölk per ko för kontrollåret 2017/2018. Till det kommer ökade kostnader i form av sämre skördar, högre foderpriser och lägre fertilitet med mera. Vi ser en risk i att dessa faktorer även kan påverka antalet kor framöver, säger Ulrika Lundberg, avdelningschef Rådgivning och företagande.

Medelbesättningen är 91,6 kor

Koantalet per besättning fortsatte att öka 2017/18 om än inte lika kraftigt som tidigare år. Ökningen är 2,5 ko per besättning och medelbesättningen för hela landet är nu 91,6 kor. Störst är ökning är i sydvästra Sverige med 5,2 kor fler kor per besättning, och som med snittbesättningen på 119,9 kor har störst besättningar i Sverige. I Skåne är medelbesättningen 117,9 kor efter en ökning på 4,5 kor. Minst är besättningarna i norra Sverige med 68,5 kor i snitt.

För ytterligare information, kontakta:

Catrine Nelson, Avdelningschef Kokontrollen, catrine.nelson@vxa.se 010-471 09

Ulrika Lundberg, Avdelningschef Rådgivning och företagande, ulrika.lundberg@vxa.se 010-471 05 59