Vår goda djurvälfärd ger oss goda förutsättningar att hålla antibiotikaresistensnivån fortsatt mycket låg, säger Ann Nyman

Stora regionala skillnader i val av antibiotika till mjölkkor

I Sverige behandlas endast 12 av 100 mjölkkor någon gång under året med antibiotika. Oftast med penicillin som är mer gynnsamt ur resistensutvecklingssynpunkt jämfört med annan antibiotika. Det finns sannolikt potential att öka andelen penicillin ytterligare.

Generellt sett är behandlingsincidensen med antibiotika hos svenska mjölkkor låg, endast 12 av 100 kokontrollanslutna mjölkkor behandlades med antibiotika under 2019. Totalt utgjorde 75 procent av dessa behandlingar av behandling av juverinflammation.

Till majoriteten, 88 procent, av behandlingarna används penicillin, men sett regionalt varierar andelen behandlingar med penicillin mellan län. Penicillin är ett av våra äldsta antibiotika och användning av penicillinpreparat i stället för andra antimikrobiella medel är ett bra sätt att minska risken för antibiotikaresistens.

Låg risk för antibiotikaresistens vid användning av penicillin

Andelen penicilliner som används vid behandling av mjölkkor varierar mellan län från 81 procent upp till 98 procent. De antibiotika som används när inte penicillin används är framförallt sulfonamider och trimetoprim som i vissa län används till upp till 13 procent. Majoriteten av användningen av sulfonamider och trimetoprim görs till behandling av kliniska mastiter. Andra antibiotika som används är tetracykliner (mellan 0 och 11 procent beroende på län) och antibakteriella kinolonderivat (mellan 0 och 8 procent beroende på län). Både tetracykliner och antibakteriella kinolonderivat är antibiotika man ska vara restriktiv med att använda då risken för utveckling av antibiotikaresistens är större för dessa preparat jämfört med om man använder penicillin.

-Sverige ligger mycket lågt i användning av antibiotika och det är glädjande att penicillin, som utvecklades redan på 50-talet, fortfarande kan användas bland svenska kor. Men jag skulle gärna se att andelen penicillin var ändå högre och där det är möjligt ersätter annan antibiotika, säger Ann Nyman.

Arbetet med smittskyddsåtgärder, foder av god kvalitet, avel och djuromsorg i världsklass gör att vi i Sverige successivt minskat förskrivning av antibiotika till mjölkkor. Den svenska modellen bygger både på vetenskap och metodik men hade inte gått att genomföra utan samverkan mellan myndigheter, organisationer och lantbrukare. Vår goda djurvälfärd ger oss goda förutsättningar att hålla antibiotikaresistensnivån fortsatt mycket låg, säger Ann.

För ytterligare information, kontakta:

Ann Nyman: Utveckling djurhälsa. Telefon: 010-471 06 56, ann.nyman@vxa.se

Vill du veta mer så finns hela rapporten om antibiotikaanvändning till mjölkkor här.

Se tabeller i rapporten:

Tabell 1: Total försäljning av antimikrobiella medel till livsmedelsproducerande djur i 30 av EUs medlemsländer.

Tabell kan hämtas via ESCACs datatbas: https://www.ema.europa.eu/en/veterinary-regulatory/overview/antimicrobial-resistance/european-surveillance-veterinary-antimicrobial-consumption-esvac#interactive-esvac-database-section

Tabell 2: Försäljning av antimikrobiella substanser per antimikrobiell klass.

Tabell kan hämtas via ESCACs datatbas: https://www.ema.europa.eu/en/veterinary-regulatory/overview/antimicrobial-resistance/european-surveillance-veterinary-antimicrobial-consumption-esvac#interactive-esvac-database-section