Tjäna 1000 kronor mer per ko och år med ProCROSS

Korsningsavel i form av ProCROSS har använts i USA i nära 15 år, och sedan en tid tillbaka även på ett antal gårdar i Sverige. Gemensamt för gårdar där ProCROSS används är att djuren är friskare, mer fruktsamma och mer hållbara. Dessutom ger djuren högre avkastning, både i form av mjölk och kött. Mjölkens kvalitet är också bättre med höga protein- och fetthalter samt låga celltal. Växa Sverige lanserar nu ProCROSS för att skapa bättre förutsättningar för effektivitet i mjölk- och köttproduktion och ökad avkastning för mjölkföretagarna.

ProCROSS är ett korsningsprogram som ger det bästa från de tre raserna holstein, SRB och montbeliarde. Holstein bidrar med hög mjölkavkastning och starkt juver. SRB ger god fruktsamhet, lätta kalvningar och hållbara djur som ger mjölk med hög proteinhalt. Montbeliarde slutligen, ger bra hull, god fruktsamhet, hög proteinhalt och låga celltal. Dessutom gör själva korsningseffekten att avkomman får bättre egenskaper än föräldrarnas genomsnitt.

Bengt Svensson och Ulf Persson på Törlan lantbruk i Halland har arbetat med ProCROSS i över tio år:

”På vår gård valde vi att ProCROSS för att få mer hållbara djur och vi är mycket nöjda med de djur vi fått fram så här långt. Med ProCROSS blir arbetet på gården både enklare och roligare och vi är övertygade om att fler lantbrukare kommer att upptäcka fördelarna med ProCROSS” säger Ulf.

1000 kronor mer per ko och år

ProCross ger en ökad lönsamhet om cirka 1000 kronor per ko och år genom både högre avkastning och minskade kostnader. Mjölkproduktionen är hög och mjölken har hög fett- och proteinhalt. Veterinärkostnaderna är låga tack vare lätta kalvningar, friska kalvar och färre mastitbehandlingar, vilket märks tydligare och tydligare ju äldre djuren blir. Undersökningar på korsningar i Danmark visar att mastitbehandlingarna sjunker med 1,6 procent i första laktation och 5,2 procent i andra laktation. Djuren är också produktiva längre tid, vilket ger lägre rekryteringskostnader i besättningen. I undersökningar från Minnesota i USA ser man att 3-4 procent fler av korsningarna överlever andra laktationen. ProCROSS-djur har dessutom bättre brunstvisning och det är lättare att få dem dräktiga. Att köttutbytet är högre tack vare bra hull av hög kvalitet, ger ökade intäkter vid slakt.

Korsningseffekten blir hela 86% när tre raser korsas

Om man systematiskt korsar två raser blir korsningseffekten 67% och när tre raser korsas blir korsningseffekten hela 86%. Korsningseffekten är som störst när släktskapet är som minst, och den har störst inverkan på egenskaper som livskraft, fruktsamhet, hälsa och hållbarhet men även på mjölkproduktionen.

”Det man ska komma ihåg är att för att åstadkomma bibehållen korsningseffekt måste det finnas tillgång till renrasiga djur av god kvalitet”. ”Med hjälp av bland annat de avelsplaner vi tar fram tillsammans med våra kunder kommer vi att kunna tillgodose det behovet. ProCROSS ger unika möjligheter till mer effektivitet och bättre lönsamhet och vi vill att fler lantbrukare provar ProCROSS i varje fall i delar av sin besättning”, säger Anki Roth.

Läs mer och se videos om ProCross på www.vxa.se

För mer information, kontakta:

Anki Roth, Avdelningschef Avel, anki.roth@vxa.se telefonnummer: 010-471 05 02

Sven Johnsson, Affärsområdeschef Avel, sven.johnsson@vxa.se telefonnummer: 010-471 03 38