Växa lanserar FriskKo™ provtagningsabonnemang

Mycoplasma bovis orsakar djurhälsoproblem och ekonomiska förluster i nötbesättningar. Växa Sverige lanserar nu tjänsten FriskKo™ provtagningsabonnemang som ett led i att kontrollera sjukdomen.

Allt fler nötbesättningar smittas med Mycoplasma bovis (M. bovis) och branschen har nu tagit ett inriktningsbeslut om att arbeta kraftfullt för att bromsa utvecklingen och värna om det goda smittläget vi fortfarande har i Sverige.

Stora pengar att tjäna

Enligt nationell övervakning är cirka fem procent av mjölkbesättningarna i Sverige smittade. Variationen mellan län är stor, från noll till nitton procent. Framtidsscenarion för smittspridning av M. bovis har tagits fram baserat på historiska djurförflyttningar. Enligt beräkningar som Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) gjort skulle spridningen, om inget görs, gå från dagens 150 till över 900 smittade mjölkbesättningar på fem år. Lyckas vi i Sverige bromsa smittspridningen till hälften skulle istället runt 300 mjölkbesättningar vara smittade om fem år.

-Det är viktigt att vi gör allt vi kan för att stoppa smittspridningen. Våra beräkningar i Växa visar att kostnaden i en 100-korsbesättning är 100 000 till 200 000 kr per år. Genom att halvera smitt-spridningen får vi minskade kostnader för branschen på cirka 310 miljoner kronor de närmsta fem åren, säger Växas vd Dorit Greve.

FriskKo - en viktig del för att stoppa smittspridning

Det vanligaste sättet att få in M. bovis i en besättning är genom djurinköp. En förutsättning för att kunna bromsa smittspridningen är att besättningar känner till sin egen smittstatus såväl som status på kontaktbesättningar. Provtagningsabonnemanget FriskKo ger mjölkbesättningar löpande smittstatus för M. bovis såväl som för andra viktiga smittämnen.

-Vi lanserar nu FriskKo provtagningsabonnemang så att mjölkföretagarna på ett enkelt sätt kan hålla koll på smittläget. Genom provtagningen och den kartläggning som blir möjlig kan vi minska spridningen samt undvika djurlidande och ekonomiska förluster för lantbrukaren, säger Catarina Bengtsson, styrelseledamot och mjölkproducent, Växa.

Att vara med i FriskKo är enkelt. Provuttag sker automatiskt på tankmjölk kvartalsvis och även på förstakalvare halvårsvis genom provmjölkningen för besättningar anslutna till Kokontrollen®. Besättningar med godkänd status tas med på FriskKo Gröna listan. Där kan lantbrukare och livdjursförmedlare se aktuell status på besättningar. FriskKo ersätter det tidigare abonnemanget Säker Livdjurshandel och har inför lanseringen även uppdaterats med nya analyser.

För mer information kontakta:

Andrea Holmström, Affärsområdeschef Djurhälsa utveckling Växa, andrea.holmstrom@vxa.se, 010-471 06 63

Anna Ohlson Djurhälsoveterinär Växa, anna.ohlson@vxa.se, 010-471 06 53

Fakta om Mycoplasma bovis

Mycoplasma bovis (M. bovis) är en smittsam bakterie som orsakar djurhälsoproblem och ekonomiska förluster. Vid en infektion ses ofta svårbehandlade lunginflammationer hos kalvar, ibland i kombination med led- och/eller öroninflammation. Kor kan få samma symtom som kalvarna men infektionen visar sig ofta som mycket smittsam juverinflammation. Nötkreatur kan även vara friska smittbärare och sjukdom kan då bryta ut när djuren utsätts för stress, exempelvis i samband med transport eller om de drabbas av andra smittor. Det vanligaste sättet att få in M. bovis i en besättning är genom djurinköp. Alla djurkategorier kan ha med sig smittan – kalvar, kvigor och kor. Smittan är svårbehandlad då bakterien är resistent mot många antibiotikagrupper och är svår att bli av med när man väl fått in den i besättningen. I många länder, exempelvis USA är den en del av vardagen. Det är viktigt med snabb upptäckt eftersom det då finns möjlighet att begränsa spridningen inom besättningen och förhindra att smittan sprids vidare till andra besättningar.

I Sverige har vi ett mycket gott utgångsläge. I en tankmjölksundersökning som genomfördes 2019 hade bara fem procent av svenska mjölkbesättningarna antikroppar mot M. bovis. Variationen mellan län var dock stor, från noll till nitton procent. Flest besättningar med antikroppar hittades i Kalmar och Skåne län. Bakterien har hittills inte påvisats norr om Dalälven.

Fakta om beräkningar av kostnader vid smittspridning

Scenarion för smittspridning av M. bovis för de närmaste fem åren har tagits fram av SVA. Genom att kartlägga djurförflyttningar mellan besättningar bakåt i tiden har man kommit fram till antagandet att en smittad mjölkbesättning i snitt smittar en annan och 1,7 kalvköpande. Om inget görs skulle vi enligt dessa beräkningar om fem år ha gått från 150 till över 900 smittade mjölkbesättningar. Om smittspridningen istället bromsas genom aktiva åtgärder, så att bara varannan smittad besättning för smittan vidare, skulle vi om fem år ha ca 300 smittade mjölkbesättningar. Motsvarande beräkningar har gjorts för kalvköpande besättningar. Om inget görs är prognosen att vi om fem år har uppemot 1 300 smittade kalvköpande besättningar, medan om vi lyckas bromsa smittspridningen mellan mjölkbesättningar landar siffran istället på runt 500 smittade.

Växa har i samarbete med Gård & Djurhälsan beräknat kostnader för sjuklighet kopplat till M. bovis för dessa två framtidsscenarion. Om inget görs skulle kostnaderna för mjölkbesättningar uppgå till ca 300 miljoner kronor på fem år. Om smittspridningen bromsas uppskattas kostnaden till 130 miljoner kronor. Kostnader för sjuklighet i kalvköpande besättningar tillkommer. Dessa uppskattas till 270 miljoner kronor om inget görs och 130 miljoner kronor om smittspridningen bromsas.

Beräkningarna visar alltså att halverad smittspridning skulle ge minskade kostnader för branschen på uppskattningsvis 310 miljoner de kommande fem åren. Viktiga åtgärder för att bromsa smittspridningen är provtagning i mjölkbesättningar och att kalvköpande besättningar efterfrågar M. bovis status.

Fakta om FriskKo™ provtagningsabonnemang

Genom FriskKo kan mjölkbesättningar på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt löpande få uppdaterat status för M. bovis och några andra viktiga smittämnen. Smitta kan då upptäckas i ett tidigt skede, innan det spridits till alltför många djur i besättningen eller till andra besättningar. Dessutom finns alltid ett aktuellt besättningsstatus vid förmedling av djur. Proverna tas ut automatiskt från mejerilevererad tankmjölk fyra gånger per år och för kokontrollanslutna besättningar tas även prover från förstakalvare två gånger per år. Fria besättningar visas på FriskKo Gröna listan som kan användas av lantbrukare och livdjursförmedlare för att se aktuellt status på besättningar.

FriskKo ersätter det tidigare abonnemanget Säker Livdjurshandel och har uppdaterats med nya analyser. Det finns möjlighet att välja mellan två olika abonnemang; FriskKo Total och FriskKo Mini. Här kan du läsa mer om abonnemanget och vilka analyser som ingår: FriskKo™ (vxa.se)