Växa Sverige går till val digitalt

Växa Sverige går till val digitalt

Som ett led i att bli en av Sveriges modernaste kooperativa föreningar har Växa Sverige skapat ett digitalt röstningsförfarande för att öka medlemsdemokratin. Vi låter våra medlemmar på ett enkelt sätt både nominera och rösta på sina kandidater till Växa Sverige fullmäktige på en mobilvänlig sida.

Röstningen till Växa Sveriges fullmäktige sker via 2016 års valsajt www.val.vxa.se . Där har alla medlemmar under en period haft möjlighet att nominera kandidater, och kan från och med den 17 februari till och med den 24 februari rösta på kandidaterna i sitt medlemsområde.

”Vi har försökt göra det så enkelt som möjligt att få in nya personer som vill engagera sig och påverka framtiden i Växa Sverige. Att kunna erbjuda möjligheten att både rösta och nominera digitalt känns självklart idag. Det är också roligt att se att det vid nomineringarna har tillkommit en del yngre kandidater,” säger Marita Wolf, ordförande i Växa Sverige.

Redan till valet 2014 kunde vi erbjuda våra medlemmar att både nominera och rösta på kandidaterna till fullmäktige via webben. Den nya tekniken togs emot väl och väckte uppmärksamhet hos andra kooperativa föreningar både i Sverige och utomlands. Ett resultat vid förra valet år 2014 var att vi fick in ett större antal nomineringar av yngre kandidater än vid tidigare val, och vi fick även fler nomineringar av kvinnliga kandidater.

Växa Sverige ägs av sina medlemmar som också är kunder. Medlemmarna, som är 7 907 svenska mjölk-, kött- samt växtodlingslantbrukare, finns från norra Sverige till Halland i väst, Småland och Blekinge i söder och Öland samt Gotland i öst.

”Växa Sverige ska ju vara ett alert och innovativt företag som skapar en hållbarhet och konkurrenskraft för våra lantbrukare, att göra det lättare att öka sitt inflytande känns som en ett självklart steg på vägen”, avslutar Marita Wolf.

För intervjuer eller annan information kontakta:

Niklas Kjellberg, PR-ansvarig, niklas.kjellberg@vxa.se , 010-471 06 40

Mette Rehnström, Kommunikationschef Växa Sverige, mette.rehnstrom@vxa.se, 010-471 06 42