Dorit Greve, VD Växa Sverige

Vi siktar på 11 000 kg per år och ökande mjölkproduktion

För mjölkföretag som expanderar, och som har hög andel fasta kostnader, är det viktigt att produktionen fungerar optimalt. Hög mjölkavkastning och ökad effektivitet för bland annat arbete är då områden som är viktiga. Detta slogs fast av Erik Engelbrekts i första programpunkten på DoU-konferensen i Uppsala i september. Växa Sverige har som mål att de svenska mjölkproducenter som är Växas kunder ska ha 11 000 kg ECM i avkastning senast 2020, och Växa vill öka svensk mjölkproduktion med 1,5% totalt fram till 2020.

Produktivitet uttrycker förhållandet mellan det värde som uppkommer i produktionen och den insats som görs, och produktivitet har länge varit ett mål inom svensk mjölkproduktion. Samtidigt är avkastningen i volym en mycket viktig motor i kalkylen för att uppnå lönsamhet. Det är inte alltid de högst avkastande besättningarna som är de mest lönsamma, men på marginalen är det i de flesta fall lönsamt att öka avkastningen. För företag med höga kapitalkostnader är hög avkastning och hög mjölkleverans en viktig faktor för att hålla kostnaderna på en konkurrenskraftig nivå

Det man får analysera är marginalkostnaden och om det finns utrymme att få ut en högre mjölkavkastning i befintliga anläggning, säger Erik Engelbrekts. Kostnadsläget på mjölkgården avgör vilken volym som krävs. Nyinvesterade företag med relativt höga kostnader behöver ofta högre produktivitet och mjölkvolym än företag som är mer mogna, vilket är en utmaning i sig under en besättningsexpansion (se graf 1 nedan). Sverige är ett högkostnadsland, och svenska mjölkföretag har generellt sett höga kostnader, jämfört med konkurrentländer. Vi behöver därför fortsätta att ligga i topp när det gäller mjölkvolym för att bibehålla vår konkurrenskraft och för att generera lönsamhet långsiktigt, säger Erik Engelbrekts, ekonom inom Växa Sverige.

Avkastningen per ko i svensk mjölkproduktion är inte längre högst

Bland Sveriges närmaste konkurrentländer ser vi nu att Danmark sedan en tid tillbaka har högre mjölkvolym per ko än vad vi har i Sverige (se graf 2 och 3). Målsättningen i Danmark var nyligen 11 000 kg ECM*, men sedan mjölkkvoterna tagits bort siktar man i Danmark mot 11 500 kg ECM. Sverige tappar därmed mark till andra länder vad gäller mjölkavkastning.

Växa Sverige arbetar för att öka svensk mjölkproduktion

Av Växa Sveriges strategi för 2020 framgår att en målsättning är att mjölkproduktionen ökar till 11 000 kg ECM per år. Ett annat mål är att mjölkproduktionen totalt i Sverige ska öka med 1,5% fram till 2020. För att stimulera tillväxten behövs ökad lönsamhet om 1 krona per kg mjölk, vilket också är ett mål i Växa Sveriges strategi. En ökad mjölkavkastning är i sig en del av lönsamhetsförbättringen.

Ett exempel på Växas aktiviteter för ökad avkastning är ”1 ton till”, som är ett initiativ från Växa Sverige förtroendevalda i medlemsområde Väst. Sex erfarenhetsgrupper är bildade och goda exempel finns redan på hur gårdarna kan nå sina mål. De områden som det ofta finns förbättringar inom är foderstyrning, vattentillgång, kotrafik vid bete, mjölk till kalvar, hygieniska kvaliteten på ensilaget, och fler erfarenheter från grupperna kommer successivt att presenteras.

För mera information kontakta:

Dorit Greve, VD Växa Sverige: dorit.greve@vxa.se 010-471 09 11

Börje Kindesjö, Avdelningschef Rådgivning&företagande: borje.kindesjo@vxa.se 010-471 05 01

Växa Sverige är ett medlemsföretag med totalt7 654* medlemmar, varav cirka 3500 är aktiva i mjölkproduktion. Vår verksamhet bedrivs från ett 30-tal driftplatser över i stort sett hela landet.

Växa Sverige tillhandahåller rådgivning och service som säker kostnaderna, optimerar produktionen och ökar lönsamheten i lantbruksföretag. Växa erbjuder tjänster inom allt från semin och bytarservice till avelsrådgivning, förebyggande djurhälsoarbete och rådgivning inom företags- och affärsutveckling.

*2015/16