Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Första spadtaget för nya återbruket i Eriksberg, Hallstahammar

    Vafabmiljö tar första spadtaget för Återbruket Eriksberg i Hallstahammar den 17 juni. Det nya återbruket, som invigs 2027, blir Vafabmiljös första nybyggda anläggning på 17 år och ska stärka återanvändning, återvinning, säkerhet och tillgänglighet. Satsningen skapar bättre förutsättningar för en hållbar resurshantering för invånare och företag. Press inbjuds att delta vid spadtaget.

  • Medborgarförtroende i centrum när avfallsbranschen samlas i Västerås

    Över 500 deltagare från kommuner, myndigheter och företag samlas i Västerås när Avfall Sverige håller årsmöte 26–27 maj. Årets tema är medborgarnas förtroende för avfallssystemet, i en tid av ökade EU-krav, nya regler och stora förändringar i kommunernas ansvar för sortering och återvinning. Vafabmiljö står som värd för årsmötet.

  • Återvinningsstationen vid Stallhagen i Västerås avvecklas den 15 juni

    Återvinningsstationen Stallhagen, belägen på Nedre Hyttvägen i Västerås, kommer att avvecklas från och med måndagen den 15:e juni 2026. Bakgrunden är ett kommande spårbytesprojekt på sträckan Tillberga–Kolbäck. Du som lämnar förpackningar här hänvisas i stället till återvinningsstationen på Kummelgårdsgatan vid Skälby, Vändplanen.

    Containrar för sortering av förpackningar vid en återvinningsstation
  • Rekordjul för handeln ger mer avfall – fem saker att göra rätt

    Julhandeln väntas slå rekord och passera 100 miljarder kronor - med det ökar mängden förpackningsavfall. Genom att välja second hand, sortera rätt, platta till förpackningar och tänka efter vid köp kan du minska belastningen på miljö och återvinning. Den viktigaste gåvan kan vi dock inte köpa för pengar: tid till varandra.

    En person sorterar plast-förpackningar i ett förpackningskärl.
  • Vafabmiljö nominerade som Årets avfallsbehandlare för sin hållbara lösning att ta emot förpackat livsmedel

    Vafabmiljö är nominerade som Årets avfallsbehandlare för sin lösning Bioboxen. Priset delas ut på Återvinningsgalan den 3 december på Berns i Stockholm. Galan arrangeras av tidningen Recycling tillsammans med Avfall Sverige och Återvinningsindustrierna. Med Bioboxen får företag möjligheten att lämna in förpackningar med livsmedel som är skadade eller passerat bäst före-datum för återvinning.

  • Vafabmiljös blå sopbilar tillbaka på vägarna i hela regionen

    Från 1 oktober kör Vafabmiljö själva sopbilarna i åtta kommuner och öppnar nya kontor i Köping och Fagersta. För kunderna fortsätter insamlingen som vanligt. Övertagandet är ett steg mot Närsorterat – nya kärl för plast och papper som gör sorteringen enklare och mer hållbar i hela regionen.

    En av Vafabmiljös sopbilar tömmer ett kärl
  • Återvinningsstationen vid Nibble i Köping tas bort den 24 juni

    Återvinningsstationen vid ICA Supermarket i Köping, Nibble, tas bort 24 juni på grund av nedskräpning och förändrad markanvändning. Vi förstår att det kan upplevas som en försämring. Tills fastighetsnära insamling av förpackningar är på plats hänvisar vi till andra stationer – se sopor.nu.

Visa mer