Nyhet -

VafabMiljö samarbetar med Hallstahammars kommun för att få bukt med sopdumpning i naturen

Då nedskräpningen i skog och mark runt Återbruket i Hallstahammar länge har varit ett problem, samarbetar nu VafabMiljö och Hallstahammars kommun tillsammans med två stora fastighetsägare, Snefringe Häradsallmänning och Åsby Lantbruksförvaltning, för att få bukt med sopdumpningen.

Fyra banderoller med bild på en älg och med budskapet att VafabMiljö tar emot ditt avfall samt information om Återbrukets öppettider sätts upp på de platser där nedskräpning ofta sker. Att informera om rätt sätt att återvinna ska förhoppningsvis minska nedskräpningen i området.

Att människor dumpar avfall i skog och mark leder till en ökad kostnad för kommunen som ofta får städa upp. Kostnaden är något som tyvärr finansieras av skattebetalarna. Dessutom påverkar nedskräpningen miljön negativt då både människor och djur kan skadas. Barn skär sig på glas och plåt. Vilda djur äter plast som täpper till magen.

- Vi vill lyfta det här då nedskräpning länge varit ett återkommande problem som kostar resurser från kommunen och fastighetsägare, men också för att vi försöker göra en gemensam informationssatsning där vi vill göra allmänheten uppmärksammad på problemet. Förslaget om att ha en bild på en älg kom från en av fastighetsägarna, och förhoppningsvis så trycker den på ”samvetsknappen” hos den som står där med vagnen full av skräp. Vi ville på något sätt visa att både djur och människor kan fara illa av skräpet som dumpas i naturen. Vi har många fina rekreationsområden i Hallstahammar och de ska inte vara fulla med skräp. Man ska kunna ta in och njuta av att vara ute i skogen, säger Alexandra Forssén och Elin Agnemo, miljöinspektörer på Bygg- och miljöförvaltningen i Hallstahammars kommun.

Hjälp oss att hålla rent i naturen!

Läs mer på Hallstahammars kommuns webbplats: