10 saker som är miljösmarta att sortera under helgerna

Under jul- och nyårshelgen ökar avfallet i landet, särskilt i samband med julklappsutdelningen. Ofta blandas materialet huller om buller, men det är lätt att sortera, särskilt om du förbereder dig. Med några olika kassar att sortera i, papper för sig och snören för sig, är det lätt göra miljön en tjänst. Här kommer en lista på 10 saker som är extra miljösmarta att sortera både i juletid och när julen är över:

1.Julklappspapper och pappersförpackningar
Lämnas till Återbruket, återvinningsstation eller i din miljöbod som
pappersförpackningar.

Tänk på att sortera ut frigolit ur förpackningen – det missar många. Frigolit
sorterar du som plastförpackningar.

2.Julklappssnören
Sorteras som restavfall. Snörena energiåtervinns och blir fjärrvärme i våra hus.

3.Matrester
Sorteras som matavfall, allra smartast är förstås att laga lite mindre mat (särskilt nu i Corona-tider då vi är färre vid julbordet) och efter julen göra fest på matresterna.

4.Julgranen
Lämnas som ris och grenar alternativt trädgårdsavfall på Återbruket.
Men kom ihåg att plocka bort pyntet först...

5.Plastjulgran (innehåller pvc)
Sorteras som metallskrot på Återbruket, eftersom största delen av granen är i metall.

6.Elljusstakar, julstjärnor och elljusslingor
Lämnas till Återbruket som elavfall och får tindra vidare i någon annan form.

7.Julkort och kuvert
Sorteras som restavfall.

8.Stearinljusstumpar
Ljusstumparna sorteras som restavfall, spara gärna dem gärna och låt dem få nytt liv i till exempel en stumpastake.

9.Julkransen
Om du inte kan sortera upp den i olika delar – sortera kransen som restavfall.
Tips! Du kan återanvända halmstommar från år till år.

10.Wellpappkartonger
Sorteras som pappersförpackningar på återvinningsstationen eller som well på Återbruket. Tänk på att platta till kartongerna, så tar de mindre plats.

Vår fullständiga Sorteringslista A-Ö hittar du på vafabmiljo.se

Återbruken har öppet ordinarie tid alla vardagar, men har stängt på julafton, juldagen, annandag jul, nyårsafton, nyårsdagen och trettondedag jul. Däremot är det öppet på Trettondagsafton.

För mer information och bilder kontakta oss gärna
Eva Favaro, Kommunikationschef, telefon 021-39 92 58, eva.favaro@vafabmiljo.se
Gunnar Weiring, Verksamhetsutvecklare, telefon 021-39 35 81, gunnar.weiring@vafabmiljo.se

En riktigt god sorteringsjul, önskar vi på VafabMiljö!

VafabMiljö arbetar med hållbar och miljöriktig avfallshantering.Kommunerna i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i VafabMiljö Kommunalförbund.

Vårt uppdraget är att ta hand om avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. VafabMiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.