Det är hämtning av hushållsavfall i västra Västmanland som VafabMiljö har upphandlat.

Allmiljö ny entreprenör för sophämtning

VafabMiljö har som nybildat kommunalförbund genomfört sin första upphandling för insamling av hushållsavfall. Det är den västra delen av regionen, Väster, som nu upphandlats och Allmiljö i Umeå AB blir ny entreprenör.

VafabMiljö har delat upp regionen i tre områden; Väster, Öster och Mitt. Väster omfattar åtta kommuner i Västmanland; Köping, Kungsör, Arboga Hallstahammar, Surahammar, Fagersta, Norberg och Skinnskatteberg. Öster omfattar Sala, Heby och Enköping. Område Mitt består av Västerås.

- När flera kommuner ingår i ett större upphandlingsområde, får vi in fler anbud och bättre priser. Det är för oss ett sätt att effektivisera transporterna och en av fördelarna med att vi idag är 12 kommuner i ett kommunalförbund, säger Carina Färm, VD på VafabMiljö.

Allmiljö blir entreprenör för Väster och avtalet gäller hushållsavfall, det vill säga restavfall samt bioavfall/matavfall.

- Allmiljö är en del av koncernen Kaj Johansson Gruppen AB. De har fått väldigt goda referenser i de kommuner de verkar och har en god erfarenhet av renhållningsuppdrag. Vi ser fram emot ett gott samarbete, säger Tomas Larsson, tillförordnad avdelningschef för Transport på VafabMiljö.

Avtalet är värt 25 Mkr och börjar gälla från och med oktober 2018, för att sedan gälla i 5 år med möjlighet till ytterligare 2 års förlängning. Samtliga medarbetare som idag jobbar med insamling inom området kommer att erbjudas arbete hos den nya entreprenören.

För närvarande pågår upphandling av Öster, det vill säga kommunerna Heby, Sala och Enköping. Område Mitt kommer VafabMiljö att köra i egen regi. Den 1 februari går det befintliga avtalet med Ragnsells för Västerås östra del ut och då tar VafabMiljö över uppdraget. VafabMiljö kör sedan tidigare i de västra delarna av Västerås.

För mer information, kontakta gärna VafabMiljö Kommunalförbund Tomas Larsson, Tillförordnad avdelningschef Transport, telefon 021-39 35 60,  e-post tomas.larsson@vafabmiljo.se

Carina Färm, VD, telefon 021-39 35 01, e-post carina.farm@vafabmiljo.se

VafabMiljö arbetar med hållbar och miljöriktig avfallshantering.Kommunerna i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i VafabMiljö Kommunalförbund. Inom denna region finns ca 155 000 hushåll och här finns över 16 000 företag som ”producerar” avfall.