EU-bidrag till ny biogasanläggning på Gryta avfallsstation

VafabMiljö har fått 6 mkr i projektbidrag från EU till en ny biogasanläggning. Tanken med projektet är att restavfallet som hushållen lägger i det gröna kärlet ska krossas och siktas. I den processen får man fram en organisk del som kan rötas till biogas och en torr energirik del som kan användas i en förbränningsanläggning.

-  Det här är helt ny miljölösning som kan skapa stor klimatnytta och som EU tycker är så intressant att de beviljat oss pengar från sitt LIFE+ program, berättar Andreas Porswald, styrelseordförande i VafabMiljö.

Pengarna kommer att förbättra möjligheterna för VafabMiljö att investera i ytterligare en biogasanläggning bredvid Svensk Växtkrafts och Swedish Biogas Internationals anläggningar på Gryta avfallsstation. När den planerade anläggningen är på plats kommer Gryta avfallsstation bli ett av Sveriges mest intressanta biogasområde med flera olika tekniklösningar för biogasproduktion.

-  Anläggningen vi planerar att bygga skiljer sig från en traditionell biogasanläggning, förklarar Carina Färm vd på VafabMiljö. Den här gången blir det en så kallad torrötningsteknik vi satsar på. Liknande anläggningar är ganska vanliga i Tyskland. Men där använder man inte biogasen till fordonsdrift utan till el-produktion.

Att ersätta fossila drivmedel med klimatsmart biogas är en viktig lösning för att minska utsläppen av växthusgaser. Hushållen i regionen var tidiga med att sortera matavfall och 2005 startade biogasproduktionen på Gryta avfallsstation. De senaste åren har efterfrågan på biogas ökat kraftigt och nu behövs nya satsningar.

-  Ska vi klara klimatutmaningen är det viktigt att vi satsar på lösningar som skapar kretslopp och bidrar till lokal och regional utveckling. Biogas är en fantastisk del av lösningen och behovet av ökad biogasproduktion i Sverige är stort. Nu är det dags att ta ytterligare ett steg framåt och satsa på nya tekniker, menar Andreas Porswald.

VafabMiljös projekt ingår iprojektet ”Biogas XPOSE” som totalt fått ca 14 mkr. Projektet genomförs 2013-2018. I projektet samverkar Vafab Miljö AB, Biogas Öst, Cortus AB, NeoZeo AB och JTI, Institutet för miljö- och jordbruksteknik.

För vidare information kontakta:

Andreas Porswald, Styrelseordförande, 076-5690241

Carina Färm, vd 021-393501