Många verksamheter är Miljönär-vänliga

Många verksamheter är Miljönär-vänliga

Laga, låna återanvända. Då kan du bli Miljönär-vänlig. Nu har 22 verksamheter fått Miljönär-märkningen i Västmanland.

Kampanjen Miljönär-vänlig går ut på att uppmärksamma goda idéer som redan finns i samhället genom att märka verksamheter som syftar till att laga, låna och återanvända – verksamheter som är Miljönär-vänliga. Det är branschorganisationen Avfall Sverige som står bakom märkningen. I Västmanland är det VafabMiljö som är Avfall Sveriges ombud och delar ut märkningen.

- Många verksamheter har anmält att de är Miljönär-vänliga, men det finns ännu fler som kan ansöka om märkningen säger Annika Westerberg, kommunikationschef på VafabMiljö. Gå in på hemsidan www.miljönär.se, där kan du ansöka om att få din egen verksamhet Miljönär-märkt eller tipsa om företag som bör Miljönär-märkas.

Den 21-29 november är det European Week for Waste Reduction eller Europa Minskar Avfallet, en vecka då det passar bra att uppmärksamma alla dessa verksamheter som är Miljönär-vänliga.

Här är listan som är aktuell 26 november 2015, där inget annat anges är orten Västerås:

Bostads AB Mimer
Brödet & Fiskarna
Hörnan Bra Begagnat, Fagersta
Köpings stadsbibliotek

Vill ni veta mer kontakta gärna:

Annika Westerberg, kommunikationschef tfn 021-39 35 69.

Mer information om Miljönär-märkningen finns på www.miljönär.se

Mer information om Europa minskar avfallet finns på www.avfallsverige.se