Miljöinformatörerna berättar i filmer om avfallstrappan och hur vi kan bli bättre på att sortera.

Nytt grepp i Coronatider – VafabMiljö utbildar elever med filmer och onlinemöten

Miljöinformatörerna på VafabMiljö har inte varit sysslolösa under pandemin. För att fortsätta utbilda elever runt om i regionens skolor, trots besöksförbud och andra restriktioner, har de tagit fram filmer med miljöföreläsningar som lärarna kan använda under sina lektioner.

- När pandemin slog till och folkhälsomyndigheten började avråda från sociala evenemang tog vi snabbt ett beslut att ställa in våra skolbesök tills vidare. Våra miljöinformatörer besöker uppemot 10 000 elever per år och löper stor risk, både att bli smittade själva, men också att sprida smittan vidare, berättar Eva Favaro, kommunikationschef på VafabMiljö.

- Vi miljöinformatörer brinner för det vi gör. När omständigheterna gör att vi inte kan göra som vanligt måste vi ju hitta nya vägar. Att skapa film och hålla digitala föreläsningar kändes som rätt väg att gå i det här läget, säger Kaj Wallin, miljöinformatör på VafabMiljö.

- Nu har vi hållit på ett tag och  gjort ett antal online-föreläsningar och det har fungerat superbra! Vi trodde först att det bara skulle bli ett kort samtal när eleverna sett filmen, men nu senast var jag tvungen att avbryta frågestunden då det hade gått långt över en timme, berättar Kaj Wallin, miljöinformatör.

Men inställda besök har inte hindrat miljöinformatörerna från att fortsätta sitt arbete. Under våren 2020 började de att fundera över hur de på ett bra sätt kunde nå eleverna runt om i regionen utan att besöka dem på plats.

Fyra olika filmer, som både är informativa och interaktiva, togs fram. En för SFI (svenska för invandrare), en för lågstadiet, en för mellanstadiet och en för högstadiet och gymnasiet. Intresset för filmerna har varit stort och lärarna erbjuds även att prata med miljöinformatörerna via videolänk efter filmvisningen.

Filmerna levereras till skolorna tillsammans med uppgifter för eleverna och möjlighet till att mötas via länk. Här kan du hitta filmerna vafabmiljo.se/skolinfo/

För mer information och bilder kontakta:

Eva Favaro, Kommunikationschef, 072-147 71 55, eva.favaro@vafabmiljo.se