Sopbil på vinterväg

Snö och halka - Vafabmiljö riggar för tillfälliga lösningar för mat- och restavfall

Det är problematiskt att hämta mat- och restavfall, främst på landsbygden. Snö och is gör det svårt att komma fram på vägarna med de tunga sopbilarna. Det är jobbigt för kunder som inte får avfallet hämtat, och för chaufförerna. Nu riggar vi för tillfälliga lösningar där kunderna kan åka med sitt mat- och restavfall och inte behöva ha det kvar hemma.

Om vi inte kan hämta är våra rutiner att försöka igen inom ett antal dagar. Under januari har dock vägarna i många fall varit fortsatt okörbara när vi försökt en andra gång. När det är för många platser vi inte kunnat hämta på, hinner vi heller inte med att göra ett nytt försök.

De områden som är särskilt problematiska och som vi fokuserar på att hitta lösningar för är:

• Norr om Västerås /Skultuna med omnejd samt Kvicksund
  • Sala
  • Heby
  • Östervåla
  • Surahammar
  • Enköping

- Det går bra att samla avfallet i en säck och ställa fram den vid nästa ordinarie tömning, men för att klara av det här tuffa läget arbetar vi även med att ta fram tillfälliga lösningar, säger Eva Favaro, avdelningschef och pressansvarig på Vafabmiljö. En lösning är att vi ställer ut en container för mat och en för restavfall på återbruket på Gryta i Västerås, Normalt är det återbruket stängt lördagar och söndagar, men i helgen håller vi öppet mellan kl 10 och 15, för att kunna ta emot mat- och restavfall från våra kunder, säger Eva Favaro.

Vi öppnar också upp vår avfallsanläggning Annelund i Enköping, Jon Ericssons gata i helgen (observera att det inte är återbruket). Öppettiderna är kl 10-15.

Vartefter arbetet går vidare med att hitta fler tillfälliga lösningar kommer vi att uppdatera vår webb, vafabmiljo.se

För mer information och bilder, kontakta gärna:
Eva Favaro, avdelningschef Hållbarhet och kommunikation, Vafabmiljö, 072-147 71 55

Några tips att tänka på:

• Om du inte fått tömt låt kärlen stå kvar tills de blivit tömda.
  • Är ditt kärl fullt kan du ställa ut en säck vid nästa ordinarie tömning. Tänk på att förvara säcken utom räckhåll för djur och ställ ut den först på ordinarie tömningsdag.
  • Skotta och sanda runt kärlen så våra chaufförer kan komma fram och se till att kärlet inte är fastfruset i backen.
  • För att inte matavfallet ska fastna - ta ett kvastskaft eller liknande och rör om då och då, särskilt innan det är dags för hämtning (låt det inte gå för långt mellan gångerna, då fryser det lätt fast)

Tack för att vi hjälps åt!

VafabMiljö är ett kommunalförbund bildat av Heby, Enköping och alla kommuner i Västmanland. Vi arbetar med avfallshantering på ett sätt som är långsiktigt och hållbart. Våra mål är att avfallsmängderna ska minska och att avfallet ska ses som en resurs. Allt ska återanvändas eller återvinnas så långt det bara är möjligt.

Genom att dela med oss av vår kunskap och erbjuda bra lösningar vill vi ge dig förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid. Tillsammans kan vi rädda världen lite grann varje dag, brukar vi säga. Läs gärna mer på vafabmiljo.se