Pantamera Express finns på Återbruken på Bäckby och Ängsgärdet. Foto: Pantamera

VafabMiljö tilldelas fint hederspris av Länsstyrelsen för ökad återvinning på Återbruken

Onsdagen, den 21 november, delade Länsstyrelsen Västmanland ut det nyinstiftade priset Västmanlands miljö- och klimatpris. VafabMiljö fick ett hederspris för arbetet med att öka återvinningen på Återbruken.

Under det senaste året har VafabMiljö tagit flera steg mot det hållbara samhället genom att ytterligare förbättra återvinningen på förbundets 18 Återbruk. Aktiviteter som uppmuntrar till ökad sortering. Varje steg i rätt riktning ger ett väsentligt lägre avtryck på miljön och klimatet.

– Det senaste året har vi verkligen intensifierat arbetet med att öka återvinningen och det känns så bra att få den här uppmärksamheten, säger Carl Doverfelt, enhetschef för Återbruken på VafabMiljö. Men det är egentligen invånarna, våra kunder, som gjort det egentliga grovjobbet.

För att öka sorteringsgraden måste rätt förutsättningar finnas. Det måste vara lätt att göra rätt. Det har VafabMiljö arbetat för och det är flera aktiviteter som tillsammans bidragit till hederspriset:

• Containern för Brännbart togs bort och ersattes av Tapeter, takpapp och gummi
  • I våras genomfördes Töm säcken-kampanjen
  • Insamling av böcker för återvinning sedan i februari
  • Den andra Pantamera Express installerades på Bäckby
  • Textilinsamling i samarbete med Human Bridge påbörjades under året
  • Insamling av gips som tidigare slängdes på deponi

Töm säcken och borttagandet av Brännbartcontainern har lett till att avfallet från Återbruken som går till förbränning har minskat med cirka 45 % eller 3 500 ton jämfört med året innan. Aktiviteterna sammanfattas i en film som du hittar här.

Food2Change vann välförtjänst Miljö- och klimatpriset och ett hederspris tilldelades även CirEko.

För mer information och bilder, kontakta:

Gunnar Weiring, Verksamhetsutvecklare
gunnar.weiring@vafabmiljo.se