Jonas "Lazy Joe" Henriksson, en av konstnärerna på utställningen Zkrota zkräpet

Zkrota zkräpet – en lekfull utställning mitt i city

Mitt i Västerås city, i Kvarteret Igor, öppnar Vafabmiljö, i samarbete med konstnärerna Jonas ”Lazy Joe” Henriksson och Lasse Åberg, Västmanlands Teater och Kvarteret Igor utställningen Zkrota zkräpet den 26 april.

Utställningen, som också är en lek- och mötesplats, öppnas på torget på plan två i Kvarteret Igor. Här kommer fokus vara på återbruk, hållbarhet, konst och samarbete. Tydliga influenser från Lasse Åberg och Electric Banana Band blandat med återbrukat material från början av 1900-talet till idag.

–Vi vill bygga en miljö som andas återbruk, miljö och framtid. Både Lasse och jag är inbitna miljökämpar och Zkrota zkräpet är vårt sätt att försöka sprida budskapet, berättar Jonas ”Lazy Joe” Henriksson.

Utställningen ska även användas för att sprida kunskap och information om den nya förpackningsinsamlingen som kommer att byggas ut under de närmaste åren. Fastighetsnära insamling av förpackningar, eller Närsorterat som Vafabmiljö valt att kalla det, är en del av den nya lagstiftningen som riksdagen beslutade under 2022. Den innebär att ingen av oss ska behöva gå längre än till vårt vanliga sopkärl för att kunna sortera våra förpackningar i plast, glas, papper eller metall. Konceptet byggs ut under de närmaste åren och hela Sverige ska vara anslutet till 1 januari 2027.

–Vi står inför en tid av förändring och möjligheter när det kommer till avfallshantering och hållbarhet. Aldrig tidigare har fokus varit så tydligt på att stänga de materiella kretsloppen och skapa en cirkulär ekonomi som nu. Med Närsorterat har vi en fantastisk möjlighet att verkligen göra skillnad. Och här har vi ju en utmärkt plats att kunna berätta om det, säger Sabine Dahlstedt, förbundsdirektör på Vafabmiljö.

Västmanlands Teater bidrar med scenografi från Kejsarn av Portugallien

I mitten av maj går de sista föreställningarna av Selma Lagerlöfs klassiker Kejsarn av Portugallien av stapeln. Därefter kommer delar av scenografin att förflyttas till utställningen för att ytterligare öka både inramning, känsla och cirkularitet.

–Vi arbetar hårt med att minska vår miljöpåverkan. När en pjäs är färdigspelad sparar vi scenografidelar, kostymer och rekvisita som kan komma till ny användning. Men mycket har slängts, på grund av lagerbrist. Att på det här sättet låta skogen från ”Kejsarn” få nytt liv, och dessutom sprida kunskap om stadens miljöarbete känns väldigt bra, säger Niklas Hjulström, teaterchef på Västmanlands Teater.

Utställningen kommer att pågå till sista juli. Därefter plockas den ner, eller flyttas till annan plats.

Mimmie Lidmår, marknadsansvarig på Kvarteret Igor säger att de är glada för samarbetet.

– Vi har hållbarhet högt upp på agendan så för oss är det en självklarhet att främja sådana här typer av samarbeten. Vi arbetar aktivt för att skapa andra former av miljöprojekt framledes i Igor, säger Mimmie.

Invigningen sker den 26 april klockan 17.00 i Kvarteret Igor med bland andra Jonas "Lazy Joe" Henriksson, Lasse Åberg och representanter från Västmanlands Teater, Vafabmiljö och Kvarteret Igor.