Gå direkt till innehåll

Senaste nyheterna

  • Ombyggnad av Öns Avloppsreningsverk

    Öns avloppsreningsverk byggs ut för att uppfylla skärpta miljökrav, med fokus på förbättrad fosforrening. Byggstart planeras till 2027, med investeringar på 340 miljoner kronor. Målet är att säkerställa rening och skydda Umeås älv och hav.

  • Vindeln först ut med hemsortering i september

    Vindeln blir först med hemsortering av pappers- och plastförpackningar i september. Vakin introducerar nya tunnor, följda av Nordmaling och Umeås ytterområden. Ingen extra kostnad tillkommer, och information om insamling ges till kunderna inför starten .

  • Trädfällning i samband med ledningsarbete vid Forslunda

    För att färdigställa arbetet med Forslunda Vattenverk kommer Vakin att byta ut en vattenledning. Vid grävningsarbetet kommer cirka 200 träd i Kullaskogen att behöva fällas.
    - Vi byter ut en ledning på området och vi kommer att behöva fälla träd för att komma åt området och gräva ner ledningen, säger Mikael Lundin, VA-chef på Vakin.
    Vakin kommer att lämna en anmälan om avverkning som omfattar

  • Lägre avfallsavgift med hemsortering

    Från hösten 2026 inför Vakin hemsortering av plast- och pappersförpackningar i Vindeln, Nordmaling och Umeås ytterområden. Tjänsten ger lägre avfallsavgifter och ökad återvinning. Insamlingen blir flexibel och kostnadsfri för kunderna, betalas av producenterna.

  • Snart får Vindeln, Nordmaling och Umeå Hemsortering

    Från hösten 2026 inför Vakin Hemsortering av pappers- och plastförpackningar i Vindeln, Nordmaling och Umeå. Hushåll får nya tunnor för sortering. Avgifter justeras och kostnader för sophämtning kan minska för de som sorterar noggrant.

  • Ingrid Undén-Lindehell ny vice vd på Vakin

    Ingrid Undén-Lindehell tillträdde som vice vd på Vakin den 1 januari 2026. Hon kommer att stärka samordningen av stödfunktioner och fokusera på strategisk utveckling. Vd Robert Hansson ser tillsättningen som ett viktigt steg för bolaget.

  • Nordmaling ÅVC – ÖPPEN!

    Den ombyggda återvinningscentralen i Nordmaling öppnade den 10 december. Nu finns ÅVC+ självservice, vilket tillåter besök utanför ordinarie öppettider. Digital utbildning krävs för åtkomst, och en "Ge-och-ta"-yta erbjuds för att återanvända saker.

Kontakter