All in mot matsvinn!

All in mot matsvinn!

Nu är det klart vem som vunnit Vakins skoltävling: All in mot matsvinn! Det blev Hagaskolan klass 5A (nuvarande 6A) som tog hem första priset med sina seriösa och välgenomtänkta svinntips och goda recept på svinnsmarta rätter.

En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp och var femte matkasse vi bär hem från affären slängs bort. Det är ett enormt slöseri med både resurser och pengar. Under våren utlyste Vakin därför en tävling till alla elever i årskurs fyra och fem i Umeå, Vindelns och Nordmalings kommuner där eleverna uppmanades att skicka in sina bästa svinnsmarta tips, alltså hur man kan minska matsvinnet samt svinnrecept på något gott som kan göras på sådant som annars skulle slängas bort.

- Vi fick in totalt 165 bidrag från åtta klasser i våra kommuner. Tävlingar är ett roligt sätt att skapa engagemang hos både elever och deras familjer. Det är viktigt att hushållen minskar matsvinnet och det här är ett bra sätt att nå de vuxna i hushållen genom barnen säger Johanna Cory, kommunikatör hos Vakin.

-Bidragen vi fick in var seriösa och många av recepten var väl genomtänkta. Det tyder på att det är ett ämne som eleverna är väl bekanta med och att det finns en förståelse för att mat kostar mycket pengar och inte ska slängas bort i onödan, fortsätter Johanna Cory.

Under Umeå Smakfestival den 8 september blir det prisutdelning. Då kommer klassen att laga svinnsmart mat, från deras egna vinnarrecept, tillsammans med elever från Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet i Umeå.

-Det är fint att kunna erbjuda denna arena som Umeå Smakfestival är, till aktiviteter där också matintresserade ungdomar får vara i centrum, säger Anna Hållsten, projektledare för Umeå Smakfestival.

Anna Hållsten är välmedveten om utmaningarna kring matsvinn.
- Vårt mål är att Umeå Smakfestival ska vara en av Sveriges mest hållbara festivaler och därför passar Vakins tävling, prisutdelning och matlagning tillsammans med elever från restaurang- och livsmedelsprogrammet på Maja Beskow Gymnasiet, perfekt in i vårt koncept fortsätter hon.

Information om prisutdelningen

Prisutdelningen sker 8/9-2023 kl.11 på Rådhustorget, under Umeå Smakfestival.

Vinnarklassen lagar sina svinnrecept tillsammans med elever från restaurang- och livsmedelsprogrammet på Maja Beskow Gymnasiet kl.11.15 till ca 12.00.

Det är vi, som på uppdrag av Umeå, Nordmalings och Vindelns kommuner, förser invånarna med dricksvatten, hanterar hushållens avfall och arbetar för en hållbar utveckling. Vår verksamhet bedrivs inom avdelningarna, Vatten & Avlopp samt Avfall & Återvinning. Verksamheten är taxefinansierad och taxorna är enligt lag baserade på självkostnadsprincipen.