Brunnslockpoesi på plats i Umeå

Brunnslockpoesi på plats i Umeå

Markbunden poesi är ett sätt att få fler att vända blicken nedåt för att upptäcka såväl kultur som vattnets infrastruktur. Just det är förhoppningen med det landsomfattande arrangemanget brunnslockspoesi, där det första locket med 2023 års utvalda dikt nu ligger på plats i Umeå.

Arrangemanget brunnslockspoesi startade 2018 med syfte att ta poesin till gatan och samtidigt skapa medvetenhet om den dolda infrastrukturen under marken. Vakin har medverkat sedan 2022 och hittills placerat ut 16 brunnslock med dikter. Befintliga brunnslock flyttas till andra platser i våra kommuner där de återanvänds.

2023 års brunnslockspoet blev Ann Jäderlund och en av hennes dikter har gjutits in i brunnslock som i år läggs ut på gator och torg runt om i Sverige. Den 25 januari lades det första brunnslocket på plats i Umeå under ett gemensamt event med Vakin och Umeå kommun. Det var det första av totalt 15 poesibrunnslock som ska placeras ut i Umeå, Vindeln och Nordmalings kommuner.

Med nära 300 mil ledningar för dricksvatten, avloppsvatten och dagvatten (regn- och smältvatten) i de tre kommunerna vill Vakin genom arrangemanget slå ett slag för ”den underjordiska världen”.

För Vakin är fokus på brunnslocken ett bra sätt att uppmärksamma den dolda, men livsviktiga, infrastrukturen under marken. Vi vill få människor att reflektera över hur de använder vatten, vad som får spolas med i toaletten och vart regnet tar vägen, säger Walter Jonasson, Underhållschef hos Vakin.

För Umeå kommun handlar engagemanget om att tillgängliggöra kultur på en ny plats i brytpunkten mellan dikt, verklighet och världen under våra fötter.

Umeå är känt för sitt rika kulturliv och kreativa klimat. Brunnslockspoesin, som verkligen tar ut poesin till staden och människorna här, passar extra bra i samband med att det är tio år sedan Umeå var Europas kulturhuvudstad, säger Fredrik Lindegren, kulturdirektör på Umeå kommun.

2023 års dikt

Ljud inifrån
Hoppet ifall det hör
Själva blåsten

öppnar jorden
Livslängden

nere i jorden
Det kan vara havet

som rör sig
Det kan vara vattnet

som ännu lever

Om Ann Jäderlund
Ann Jäderlund är född 1955 och bosatt i Stockholm. Hon debuterade 1985 med diktsamlingen Vimpelstaden och har sedan dess givit ut nio diktsamlingar och två barnböcker. 2022 kom samlingsvolymen Dikter 1985–2019. Hon har även översatt dikter av Emily Dickinson. Hon är flerfaldigt prisbelönt och har bland annat fått De Nios stora pris, Aftonbladets kulturpris, Gerard Bonniers lyrikpris, Bellmanpriset och Sveriges Radios lyrikpris.

Fakta om brunnslockspoesin
Idén med brunnslockspoesi föddes 2018 då Göteborgs Stads jubileumssatsning Rain Gothenburg fick möjligheten att göra något på de brunnslock som gjuts och läggs ut i staden. Brunnslockspoesi tar poesin till gatan och skapar samtidigt medvetenhet om den dolda infrastrukturen under marken. En infrastruktur som ger oss rent vatten och som transporterar bort både regnvatten och avloppsvatten för att renas och slutligen hamna i våra sjöar och hav.

Brunnslockspoesin har nu etablerat sig och sprids vidare ut i Sverige. Förutom Göteborg anslöt sig under 2021 även VA SYD – som omfattar kommunerna Burlöv, Eslöv, Lomma, Lund och Malmö i Skåne. Under 2022, gick Vakin med kommunerna Umeå, Vindeln och Nordmaling samt Uppsala Vatten med i Brunnslockspoesin.

Tidigare Brunnslockspoeter är Lina Ekdahl (2019), Gunnar D Hansson (2020) som valde att kliva åt sidan för att lyfta fram Anna Greta Wide, Malte Persson (2021), Mariam Naraghi (2022) och Ann Jäderlund (2023).

Under Umeå Littfest den 15 mars 2024 kommer den sjätte brunnslockspoeten att utses.