Elever i årskurs 4 och 5 har skrivit dikter som handlar om vatten och de osynliga ledningarna under marken som sällan får uppmärksamhet, men som är livsviktiga för vårt samhälle.

Elevernas vattenpoesi

Vakins bidrag till Umeås 400-årsfirande har varit en vattenpoesitävling. Elever i årskurs fyra och fem fick under våren en utmaning att skriva poesi om regn och vattnets väg genom samhället.
-Totalt fick vi in 208 dikter vilket är helt fantastiskt! Säger Anna-Lena Fomin kommunikationschef vid Vakin.

Under våren 2022 utlyste Vakin en poesitävling till alla elever i årskurs fyra och fem i Umeå, Vindelns och Nordmalings kommuner.

-Vi bad eleverna skriva dikter som handlade om vatten och de osynliga ledningarna under marken, som sällan får uppmärksamhet men som är livsviktiga för att våra städer och samhällen ska fungera, säger Walter Jonasson, Underhållschef hos Vakin.

Det finns många ord som kan kopplas ihop med vatten, till exempel regn, is, snö, droppar, porlar, forsar, rinner, faller, öser, plumsar, plaskar, smattrar – eller sådant vattnet rinner genom, som rör och ledningar. De orden eller andra som fick eleverna att tänka på vatten kunde användas i dikten. Dikterna ska få människor att tänka på hur de använder vatten, vad de spolar ner i toaletten och hur de tar hand om regnvattnet.

Vinnardikten i Vakins vattenpoesitävling kommer att offentliggöras under invigningen av Umeå Smakfestival den 15 september.

Poesitävlingen som Vakin utlyste till eleverna i våra tre kommuner är inspirerad av det nationella brunnslockspoesi arrangemanget Brunnslockspoesi startade 2018 som ett projekt inom Rain Gothenburg. Det går ut på att en nationell jury tar fram årets brunnslockspoet och poeten får i uppdrag att skriva en dikt om vatten som sedan gjuts på brunnslock.

- Årets brunnslockspoet heter Mariam Naraghi och hennes dikt kommer att presenteras under bokmässan i Göteborg i september. Det är hennes dikt som kommer att hamna på några brunnslock i våra ägarkommuner, avslutar Anna-Lena Fomin

Information till media:

Prisutdelningen sker torsdag 15 september vid smakfestivalen, på plats finns eleven som skrev dikten, Anna-Lena Fomin samt Walter Jonasson.