Kranmärkt Brännbollsyra i samarbete för friskt och gott vatten

Kranmärkt Brännbollsyra i samarbete för friskt och gott vatten

Brännbollsyran blev förra året Sveriges första stora musikfestival som plockade bort all försäljning av vatten på flaska och blev Kranmärkta. Nu fortsätter samarbetet med Vakin som även i år levererar friskt närproducerat Umeå-vatten till årets festivalbesökare och brännbollsspelare.

Brännbollsyran är norra Skandinaviens största musikfestival och äger rum i Umeå 31 maj-1 juni. Festivalen kombineras även med VM i brännboll och i år är det 50 år sedan arrangemanget började som en brännbollscup. Under åren som gått har arrangemanget utvecklats till Norra Skandinaviens största musikfestival med tiotusentals besökare.

Även i år väljer Brännbollsyran att helt avstå från att sälja vatten på flaska. I samarbete med det kommunala VA-bolaget Vakin kommer det att finnas bra möjligheter för att fylla egna flaskor med kranvatten både på festivalområdet och vid brännbollen.

- Vi är glada för samarbetet med Brännbollsyran och att få bidra med att leverera närproducerat, friskt vatten till festivalen. I Umeå har vi ett fantastiskt kranvatten. Vi vill genom vårt engagemang lyfta fram värdet av rent dricksvatten som är ett av våra viktigaste livsmedel och som vi måste använda på ett hållbart sätt, säger Anna-Lena Fomin, kund- och kommunikationschef på Vakin.

Miljövinsterna när kranvatten väljs framför flaskvatten är stora då det krävs mycket energi att producera och leverera en liter förpackat vatten jämfört med att tappa upp en liter vatten från kranen.

Närtappat även backstage

Vid festivaler gäller restriktioner för vad som får tas med in, men till Brännbollsyran får egna flaskor som är små, tomma och hopvikbara eller platta tas med in på festivalområdet, vilket festivalledningen uppmanar till.

Att vara Kranmärkt är en frivillig nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten i stället för förpackat vatten. I år är det även närproducerat Umeå-vatten som är tappat på de flaskor som serveras till artisterna på scen och backstage. Flaskor förbereds så alla kan njuta av friskt Umeå-vatten i de flaskor som delas ut.

- Det fungerade mycket bra att vara Kranmärkta och vi är stolta att vi tog detta steg. Det ligger helt i linje med Brännbollsyrans hållbarhetsarbete. Nu behöver ingen lägga pengar på att köpa vatten på flaska, samtidigt som vi är snälla mot miljön, säger Josephine Söderberg, partnerskapsansvarig för Brännbollsyran.

Om Brännbollsyran:

Brännbollsyran firar i år 50 år och har sedan starten 1974 vuxit till en av de stora musikfestivalerna och har satt Umeå på musikkartan. Nu är det norra Skandinaviens största musikfestival med över 17 000 besökare per dag år 2023 till själva festivalen och ytterligare över 10 000 besökare på VM i brännboll. 2024 arrangeras festivalen på Hedlunda i Umeå med både svenska artister och världsstjärnor som dragplåster. Några exempel på artister i år är Zara Larsson, Alan Walker, Lil Tjay, Veronica Maggio, Victor Leksell och Fröken Snusk.

Brännbollsyran 2024
31 maj-1 juni
Hedlunda – Umeå

brannbollsyran.com

Om Kranmärkt:

Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning under ledning av branschorganisationen Svenskt Vatten. Märkningen visar att ett företag eller ett arrangemang varken säljer eller serverar buteljerat vatten. Kranvatten är ett klokare val rent miljömässigt då det krävs mycket mer energi att producera och leverera en liter förpackat vatten jämfört med att tappa upp en liter vatten från kranen.

kranmarkt.se