Många besökare vid återvinningscentralerna

Många besökare vid återvinningscentralerna

Under mars och april har det varit ovanligt många besökare vid Vakins återvinningscentraler. I mars var det över 2 000 fler besökare än vid samma tidpunkt i fjol. Under april månad är det än så länge en tydlig ökning men inte i samma omfattning som under mars månad.

-Vi tror att besökstoppen vi fick under mars och den ökningen vi fått nu under april gör att det kommer vara lite glesare än normalt under maj månad på återvinningscentralerna. Men det kommer fortfarande att vara många besökare, säger Peter Grönholm driftledare vid Vakins återvinningscentraler.

När det gäller Gimonäs Återvinningscentral beräknas ca 20 000 besökare under maj månad, vid Klockarbäcken beräknas ca 10 000 besökare. Det är främst under lördagar som det är trångt på återvinningscentralerna och stundtals mycket långa köer. Däremot i mitten av veckan brukar det vara lugnare på återvinningscentralerna.

-På onsdagar har vi ungefär lika många besökare som en lördag. Skillnaden är att på onsdagar har vi öppet 11 timmar, och på en lördag fyra timmar. Räknat i antalet besökare per timme är det nästan tre gånger så många i timmen på en lördag jämfört med onsdagar, berättar Peter Grönholm.

Helgen med flest besökare

I maj månad brukar det vara flest besökare vid Vakins återvinningscentraler. I år tror personalen att rekordhelgen kan flytta från lördagen efter Kristi himmelsfärd till lördagen 2 maj. Orsaken är att många fler är hemma och att vädret har varit gynnsamt för att börja med förrådsrensningar och olika mindre byggprojekt.

-Vi tror att det kan bli ovanligt mycket besökare den 2 maj, säger Peter Grönholm driftledare vid Vakin. Vårt råd är att om man har möjlighet att inte besöka oss på lördag. Utan att istället göra besöket i mitten på veckan när det brukar vara färre besökare.

Sommartid

Från lördagen 2 maj går Vakins återvinningscentraler över till sommartid.

-Hos oss innebär sommartid att vi utökar öppettiderna på några av de mindre återvinningscentralerna, allt för att öka tillgängligheten under den period som vi har som mest besökare säger Peter Grönholm.

Peter Grönholm passar även på att skicka med några tips till de som planerar ett besök vid Vakins återvinningscentraler:
-Tänk på att packa släp eller bilar strukturerat, så att materialslag som hör ihop ligger tillsammans och inte ihopblandat. Det är vanligt att tryckimpregnerat och vanligt trä ligger huller och buller. Sortera hellre upp det, då går det mycket snabbare på återvinningscentralen.

Lördagen 2 maj har följande av Vakins återvinningscentraler öppet:

Gimonäs: 10.00 – 14.00

Klockarbäcken: 10.00 – 14.00

Holmsund: 09.00 – 12.00

Sävar: 09.00 – 12.00

Lidbacken, Vindeln: 09.00 – 12.00

Information ang Covid-19

Vi vill gärna repetera myndigheternas rekommendationer, om att hålla avståndet även när man besöker återvinningscentralerna. Stanna hemma om man känner sig krasslig, trots att återvinningscentralerna är utomhus. Tillsammans kan vi begränsa smittspridningen.