Från 15 maj utökar Vakin öppettider på Gimonäs och Klockarbäckens återvinningscentraler och inför söndagsöppet och längre öppettider på helgen.

Söndagsöppet på Vakins största återvinningscentraler

Från 15 maj utökar vi öppettider på Gimonäs och Klockarbäckens återvinningscentraler och inför söndagsöppet och längre öppettider på helgen.
-Det är en efterlängtad nyhet för våra kunder och en av de vanligaste önskningarna i våra kundundersökningar, säger Per Sundström renhållningschef vid Vakin.

De förändrade öppettiderna införs i samband med Kristi Himmelsfärdshelgen. Den helg med flest besökare på Vakins återvinningscentraler, då köerna brukar ringla sig långa.
-Denna helg brukar vara startskottet för att röja i hem, stuga och trädgård. I år kan besökarna sprida ut sig under fler dagar och timmar, och förhoppningen är att besökarna inte ska behöva spendera timmar i kö in till återvinningscentralerna, säger Per Sundström.

Under 2021 och 2022 var det över 150 besökare per timme under Kristi Himmelsfärshelgen vid Gimonäs återvinningscentral.
- Med förändringen går vi från 4 timmar helgöppet till 12 timmar per helg på Klockarbäcken och Gimonäs återvinningscentral. Detta kommer leda till minskade köer och mindre stress, berättar Per Sundström.

Även på lördagar blir det längre öppettider. De nya helgöppettiderna på Gimonäs och klockarbäckens återvinningscentraler blir mellan 09.00 – 16:00.
- Våra återvinningscentraler tar årligen mot 350 000 besökare. Det är på helgerna vi har flest kunder och då ska vi också ha bra öppettider, säger Per Sundström, renhållningschef vid Vakin.

Fler förändringar
Förändringen är en del i ett paket för att tillgängligheten på alla våra återvinningscentraler. Vi planerar att bygga om flera av våra mindre återvinningscentraler till ÅVC plus med självservice, först ut är Holmsund.
-Detta koncept har varit lyckat i Hörnefors och är efterfrågat. I höst kommer vi ta beslut om att bygga om fler återvinningscentraler till ÅVC plus. Detta tillsammans med förändrade öppettider kommer att bli en stor investering för ökat återbruk och ökad återvinning i vårt område, avslutar Per Sundström.

De nya öppettiderna för Gimonäs och Klockarbäckens återvinningscentral är:

• Måndag-Torsdag 09:00-20:00 (Stängt Torsdag 18 maj)
  • Fredag 10:00-16:00
  • Lördag och Söndag 09:00-16:00

Det är vi, som på uppdrag av Umeå, Nordmalings och Vindelns kommuner, förser invånarna med dricksvatten, hanterar hushållens avfall och arbetar för en hållbar utveckling. Vår verksamhet bedrivs inom avdelningarna, Vatten & Avlopp samt Avfall & Återvinning. Verksamheten är taxefinansierad och taxorna är enligt lag baserade på självkostnadsprincipen.