Fredrik Arvidsson, teknisk chef på Väla, vid batteriet som tillför 500 kW till Välas virtuella kraftverk (VPP).

Väla är Sveriges första virtuella kraftverk av sitt slag - nytt batteri bidrar till bättre balans i elnätet

En ökande andel sol- och vindkraft i den svenska energimixen, i kombination med en ökande elkonsumtion, skapar obalanser i det svenska elnätet. En lösning på problemet är skapandet av virtuella kraftverk, där Väla genom reglerande av befintligt ventilationssystem samt en installation av ett nytt batteri dels bidrar till bättre balans i nätet och dels minskar risken för frånkoppling i vinter.

Väla har i flera år arbetat med att skapa effektresurser för ett virtuellt kraftverk (VPP). Det innebär kortfattat att Väla själva, eller tillsammans med andra fastigheter och industrier i en aggregerad enhet, kan uppfylla samma funktion i elnätet som ett traditionellt kraftverk.

I den första fasen har Väla använt sin ventilations- och klimatanläggning för att balansera nätet. Detta har skett genom att höja eller sänka anläggningens elanvändning under korta perioder, för att motverka eventuella över- eller underskott av el i elsystemet.

- Nästa fas i utvecklingen av vårt virtuella kraftverk, är att vi nu har installerat ett batteri med en total kapacitet på 500 kW. Dels ökar det vår förmåga till snabbare effektreglering och dels innebär det ett rejält tillskott i vår totala effektresurs, förklarar Fredrik Arvidsson, teknisk chef på Väla.

- Våra styrsystem mäter kontinuerligt av frekvensen i elnätet, där batteriet kan ladda upp eller ladda ur effekt beroende på hur den aktuella balansen i elnätet ser ut. Det blir en stor skillnad i snabbhet jämfört med när vi endast hade ventilationsanläggningen som resurs i det virtuella kraftverket, fortsätter han.

Öka kapaciteten ytterligare
Med batteriet och styrningen av ventilationssystemen, har Väla en total kapacitet på cirka 700 kW i sin effektreglering. Nästa steg i utbyggnaden av det virtuella kraftverket är att även addera kylmaskiner, värmepumpar och laddstolpar i effektresursen. Samhället behöver snabbt anpassa sina regler efter de nya förutsättningar som gäller på energimarknaden.

- Mycket av dagens regler är anpassade efter stora kraftproducenter, och här behövs en anpassning till mindre och mer flexibla producenter som exempelvis Välas virtuella kraftverk. Det är oerhört viktigt för att vi ska klara omställningen till mer förnybar energi och elektrifieringen av samhället i stort, säger Viktor Persson, elektroteknikingenjör på Siemens, som varit Välas partner i projektet att bygga ett virtuellt kraftverk.

Fredrik Arvidsson, teknisk chef Väla
fredrik.arvidsson@skandiafastigheter.se

Viktor Persson, affärsutvecklare Siemens
viktor.persson@siemens.com

Fakta Virtuella Kraftverk

- I takt med att den planerbara kraftproduktionen som vatten- och kärnkraft minskar sin andel av den totala energimixen till förmån för förnybara källor som sol- och vindkraft, samtidigt som trenden för elkonsumtionen pekar uppåt, behövs det nya lösningar för att upprätthålla balansen i elnätet.

- Frekvensen i elnätet ska för normal drift ligga runt 50 Hz, och det gör det när produktion och konsumtion är i balans. När konsumtionen är för stor – eller för liten – i förhållande till den aktuella produktionen, så uppstår det obalanser i elnätet som bör undvikas för en stabil drift.

- Avvikelserna från 50 Hz i nätet har både blivit fler och större. Eftersom den traditionella reglerkraften i Sverige, primärt bestående av vattenkraften, inte räcker till för alla framtida behov, behöver vi istället göra konsumenterna mer delaktiga i kraftsystemet. Att bidra med reglerkraft för att minska obalanser är ett sätt, och här kan större fastigheter som Väla fungera som avgörande resurser i kraftsystemet.