House for Mother i Vallastaden, Linköping – nominerad till Villapriset 2016

House for Mother i Vallastaden är en av fyra villor som nominerats till Villapriset 2016, ett pris som delas ut av Sveriges arkitekter. Villan har ritats av nystartade arkitektkontoret Förstberg Ling och är deras första hus som realiserats.

Vallastadsmodellen med bland annat små byggrätter, marktilldelning på kvalitet och ett wildcardsystem för nystartade arkitektkontor som Förstberg Ling har gjort det möjligt för fler än vanligt att delta i stadsutvecklingen, vilket speglas i nomineringen av House for Mother. Att kvalitetsprogrammet inte reglerar estetiken, utan stadskvalitéer innebär att material- och färgval är upp till arkitekten och öppnar upp för idéer som Björn Förstbergs plåtklädda villa.

– I Vallastaden gavs det spelrum som behövs för att förverkliga en vision, berättar Björn Förstberg som ritat huset till sin mamma därav namnet House for Mother.

Juryns motivering lyder: ”Det är de regisserade och välfungerande arbetsplatserna; tvättstugan, bänken i växthuset, köket, rummet för vävstolen, som skapar husets karaktär. Genom förskjutningen av husets två volymer bildas en avskiljare mellan de i olika grad privata delarna av huset. Planlösningen är intelligent och effektiv.”

– Vi gratulerar arkitektkontoret Förstberg Ling och är mycket stolta över att Vallastadens första hus är nominerat till Villapriset, säger Simon Helmér, ansvarig för Vallastaden 2017.

Villapriset 2016 delas ut på Arkitekturgalan den 29 november på Cirkus i Stockholm.