Föreningar i Vallentuna satsar på en tryggare idrott för barn!

Föreningar i Vallentuna satsar på en tryggare idrott för barn!

På initiativ av Vallentuna Handbollsklubb så genomför några föreningar tillsammans med Rädda Barnen och Stockholmsidrotten en utbildning om barns rättigheter. I arbetet ingår att ta fram en tydlig handlingsplan för att förhindra, upptäcka och hantera olika former av diskriminering och kränkningar i föreningen.

– Det här är ett jätteviktigt arbete för att skapa en trygg idrottsmiljö för alla barn och ungdomar, säger Malin Stenberg, ordförande i Vallentuna handbollsklubb.

Arbetet består av tre träffar. Den tredje och sista träffen är i Hammarbacksskolans matsal den 14/11. Då ska handlingsplanerna färdigställas och föreningarna diskutera hur handlingsplanen ska bli till verklighet i föreningen.

– Det här är ett viktigt och bra projekt och vi är glada över att Rädda Barnen och Stockholmsidrotten nappade på Vallentuna Handbollsklubbs initiativ och att några fler föreningar hakade på. Det är också kul att Vallentuna kommun fick möjlighet att bistå med lokaler och förhoppningsvis kan vi också i framtiden samarbeta på olika sätt, säger Annika Wegnebring Vallentuna kommuns föreningssamordnare.

Att idrotta är glädje, utmaningar och stark kamratskap. För många blir idrotten en stor och viktig del av livet. Men precis som i skolan och övriga samhället vet vi att det förekommer kränkningar, diskriminering. High Five är ett projekt som ska förebygga mobbning och kränkningar inom idrotten. Att genom fem steg ta fram en handlingsplan, en metod som är väl utprövad och använd av idrottsföreningar under många år.

– Idrottsföreningar hör ofta av sig till oss på Rädda Barnen i samband med att något allvarligt redan inträffat i föreningen. Vi ser det därför som glädjande när vi i samverkan med kommuner och idrottsförbund kan stötta föreningar även i det förebyggande arbetet. Ett tryggt och inkluderande föreningsliv borde vara en självklarhet för alla kommuner, bra och viktigt att Vallentuna vill vara med i denna utveckling, säger Stina Walheim projektledare för bland annat High Five på Rädda Barnen.

Media är välkomna att delta vid träffen nästa vecka och intervjua idrottsföreningarna som ingår i projektet samt Stockholmsidrotten och Rädda Barnen.

Tid och plats: kl.18.00–21.00 Hammarbacksskolans matsal

För mer information kontakta:
Rädda Barnen: Stina Walheim stina.walheim@rb.se
Vallentuna kommun, fritidsförvaltningen: Annika Wegnebring, annika.wegnebring@vallentuna.se
Stockholms Idrotten/SISU Idrottsutbildarna: Mats Wistedt mats.wistedt@stockholmsidrotten.se

Annika Wegnebring

Idrott- och ungdomsstrateg Idrott- och friluftsenheten 08-857 851 69