Framgångsrik Näringslivsdag i Vallentuna

Framgångsrik Näringslivsdag i Vallentuna

För andra året arrangerades Vallentuna Näringslivsdag.

Närmare 500 deltagare och besökare samlades i Tellushallen på Vallentuna gymnasium på torsdagen 21 november. Sorlet stod högt i tak. Nya kontakter och affärsidéer skapades i möten på utställartorget. Ett 10-tal inbjudna talare beskrev från scenen hur ett framgångsrikt företagande och ledarskap utvecklas.

Börja tidigt. Redan i skolåldern. Peppa unga att starta eget. Emma Tonnes, regionchef, Företagarna Stockholmsregionen

Stötta och pusha varandra. Vi är starkare då. Aron Andersson, paraolympiker och motivationsexpert

Bygg in CSR i kärnverksamheten. Få med er medarbetarna och låt bli Greenwash! Maria Ros Jernberg, generalsekreterare i FRII, Frivilligorganisationerna insamlingsråd

Lös problem som finns här och nu. Håll fast vid glädjen. Satsa på lagkänsla. Helen Alfredsson, en av Sveriges bästa golfspelare genom tiderna

Näringslivsdagen var också en plattform för Vallentunas gymnasieelever att visa upp sina företag, genom Ung Företagsamhet. UF-företagen fanns representerade på utställartorget och några av eleverna presenterade också sina företag från scenen. Under läsåret deltar 19 elever i Ung företagsamhet utbildningskoncept på Vallentuna gymnasium.

Årets nyhet var Jobbtorget där arbetsgivare och företag mötte morgondagens medarbetare. Även ungdomar som söker sommarjobb var välkomna till Jobbtorget.

Näringslivsdagen 2013

9.30 Näringslivsdagen inleds.
 10.00 Lennart Paulsson, Näringslivsdagens moderator inleder dagen
 10.10 Kommunstyrelsens ordförande Örjan Lid och Tomas Rittsel, Stockholms handelskammare, samtalar om regionens utveckling.
 10.20 Emma Tonnes, regionchef, Företagarna Stockholmsregionen (tidigare regionchef för Ung företagsamhet i Stockholms län) berättar om förutsättningar för att Stockholms län ska bli Europas mest företagarvänliga region.
 10.40 Möjlighet att besöka utställartorget.
 11.00 Lina Johnsson, "Ung företagsamhet på frammarsch". Perspektiv på ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet och några exempel på framgångsrika case.
 11.30 Aron Andersson, om marathon, Paralympics, bergsklättring och Paris på cykel. Om att hamna i rullstol vid sju års ålder, se möjligheter och komma tillbaka till livet.
 12.00 Möjlighet att besöka utställartorget.
 13.00 Maria Ros Jernberg, generalsekreterare i FRII, Frivilligorganisationerna insamlingsråd, berättar om arbetet att utveckla förtroende och skapa förutsättningar för insamling till goda ändamål.
 13.45  Talkshow partner... några av Näringslivdagens huvudpartners delar med sig av sin syn på samarbetet för goda affärer och deras viktigaste framgångsfaktorer.
 14.15  Helen Alfredsson "Från motgång till medgång" Ta del av de verktyg som Helen har använt för att lyckas som individ, i team och som ledare, under sin golfkarriär.
 15.00  Möjlighet att besöka utställartorget.
 15.20  Lars Björklund "Har du skyddat ditt värdefulla varumärke." Generaldirektör för PRV, om varumärkesregistrering, patent- och designskydd.
 15.40 Årets företagare 2013. Vallentuna kommun tillsammans med företagarna i Vallentuna utser Marie Backrud Ivgren, Löfsta gårdsmejeri till årets företagare.
 16.00  Avslutning med Quiz, "en favorit i repris," och prisutdelning.
 17.00  Näringslivdagen 2013 avslutas.

Arrangörer: Handelskammaren, Företagarna, Centrumföreningen, Ung Företagsamhet och Vallentuna kommun. Vallentuna Näringslivsdag webbplats.