Anhöriga ska må bra hela livet

Den 24 september anordnar Vallentuna kommun tillsammans med lokala föreningar och Studieförbundet Vuxenskolan anhörigdagen Må bra hela livet i Vallentuna kulturhus. Evenemanget vänder sig främst till anhöriga och pensionärer men det är öppet för den som vill inspireras till att leva yngre längre.

Ensamhet och stillasittande är många gånger hälsorisker och minskar möjligheten att leva ett långt liv. Genom att uppmärksamma dessa faktorer hoppas Marie Winbo, anhörigkonsulent på Vallentuna kommun, att fler anhöriga och pensionärer kan få tips om hur de kan höja livskvaliteten i sina liv genom anhörigdagen Må bra hela livet.

– Den här dagen är en dag för alla anhöriga som bor i Vallentuna, som många gånger handlar om äldre som vårdar en nära anhörig. Vi bjuder på utställare och föreläsare som berättar om hur man med ganska små medel kan få en förbättrad hälsa, och vi informerar om vilka forum som finns där man som anhörig kan få dela sina tankar med andra i liknande situation. Vi vill visa att det går att leva yngre längre och att vi vill dela våra erfarenheter med fler, berättar Marie Winbo.

Under dagen kommer man att kunna prova på olika aktiviteter, träffa utställare och pensionärsföreningar. Bland annat kommer Vallentuna rehab, apoteksinformation samt syn- och hörselinstruktören. Filmen ”Kärlek på hjul” kommer också att visas och författaren Elisabet Nemert samt teknologie doktor Lars Bern håller föreläsningar.

– Det kommer finnas möjlighet att ta del av bibliotekets aktiviteter, man får träffa Hela Människan för att höra om äldres hälsa och alkohol och har man frågor om anhörigstöd finns jag på plats för att svara på frågor, berättar Marie Winbo.

Anhörigdagen Må bra hela livet pågår kl. 12.00-20.00 med ett inledningstal av kommunstyrelsens ordförande Parisa Liljestrand.

Arrangörer för dagen är: Vallentuna kommuns anhörigstöd, Studieförbundet Vuxenskolan, Anhörigföreningen i Vallentuna,SPF Seniorerna Vallentuna, IFS Vallentuna, Kultur Vallentuna, PRO och SPF Vallentuna, Röda korset Vallentuna, Vallentuna församlings diakoni, RPG Vallentuna.

För mer information, kontakta:
Marie Winbo, Anhörigkonsulent
marie.winbo@vallentuna.se