Dinosaurielekplats kommer byggas på Tallhammarsvägen!

Dinosaurielekplats kommer byggas på Tallhammarsvägen!

Nu är upphandlingen om upprustning av Tallhammarsvägen 58 B lekplats klar. Vinnande leverantör blev inspirerad till dinosaurietemat utifrån ett invånarförslag som lämnades in under medborgardialogen.

- Vid varje ny upprustning har Vallentunas invånare chans att påverka utformningen av lekplatserna. I denna medborgardialog var dinosaurietema ett önskemål som vinnande anbudsgivare tog vara på i sitt anbud. Flera lekutrustningar som önskats i dialogen vävdes in i utformningen så vi tror att lekplatsen blir ett populärt besöksmål, säger Nicole Sundin, projektledare på gatu- och parkavdelningen i Vallentuna kommun.

Vallentuna kommun har i sina senaste upphandlingar upphandlat lekplatser på endast kvalitet och till ett fast pris. Det finns sex kriterier som kunde ge olika poäng. Dessa utvärderingskriterier gällde: lekvärde, tillgänglighet för lekplatsen och lekredskap, belysning och trygghetsskapande åtgärder, skötsel-och underhåll, hänsyn till medborgares önskemål och gestaltningens helhet. Anbudsgivarna poängbedömdes på varje kriterium och den anbudsgivaren med högst poäng tilldelades kontraktet.

Vinnande anbud i denna upphandling blev Dinoparken av Spectra Sverige AB.

Temat på lekplatsen är ett genomgående dinosaurietema. Det kommer bland annat finnas en dinosaurie att klättra på, en vulkan (kulle) med en rutschkana på, studsmatta, karusell med mera. Lekplatsen kommer även vara väl belyst och ha tydliga entréer med cykelparkeringar.

Lekplatsen planeras vara färdig och redo för att öppna slutet av sommaren 2023.

Nicole Sundin

Parkingenjör 08-587 851 54