Första spadtag för Vallentunas nya landmärke!

Första spadtag för Vallentunas nya landmärke!

På fredag sätts spaden i jorden för Vallentunas nya kulturhus och bibliotek. Med ett centralt läge i hjärtat av Vallentuna centrum blir det en efterlängtad mötesplats för unga och gamla Vallentunabor.

Behovet av ett nytt kulturhus och bibliotek har funnits länge. Utrymmesbrist har hindrat det nuvarande biblioteket från att växa, och många kulturella arrangemang har det tidigare inte funnits plats för. Kommunens ungdomar har heller inte haft någon egen plats på biblioteket. Nu blir det ändring på det.
- Kulturen är en oerhört väsentlig del av ett samhälle, och satsningen på det här nya huset är av stort värde för hela Vallentuna, säger Örjan Lid, kommunalråd i Vallentuna kommun.

Kulturhuset och biblioteket har ritats av Nyréns arkitektkontor, och kommer att utgöra ett landmärke i centrala Vallentuna.
- Det blir ett attraktivt hus med konstnärlig utsmyckning som tas fram i samarbete med Statens konstråd. Bland annat tar Kristoffer Zetterstrand fram ett glaskonstverk i de fönsterpartier som vetter åt torget, berättar Lars-Bertil Ohlsson, kulturnämndens ordförande.

Tanken är att det ska vara en sprudlande mötesplats, med plats för många olika aktiviteter och eget skapande för alla åldrar. I biblioteket kommer det att finnas plats för många olika typer av medier, läsplatser och studierum. Den lokalhistoriska avdelningen kommer att genomgå en större förändring och bli något alldeles extra. Dessutom blir det ett café, en separat utställningslokal, en kreativ verkstad och ett stort kulturrum som kan användas till allt från möten till teater och dansföreställningar.

- Vallentuna är sedan tidigare mest känt för sina runstenar. Det nya kulturhuset och biblioteket kopplar ihop kultur i forntid med kultur i nutid på ett spännande sätt, säger Örjan Lid.

Fredagen den 23 april kl. 16.00 sätts spaden i jorden i Kommunalhusparken i centrala Vallentuna.

Kontakt:

Örjan Lid, kommunalråd, mobil 070-5376478