Illustration: Reierstam arkitektur

Klart för nya bostäder i centrala Vallentuna

Vallentuna kommun tilldelar Bällstaudde Bostadsutveckling AB en markanvisning för ca 100 bostäder i ett attraktivt centralt läge vid Gärdesvägen i Vallentuna tätort. Projektet är en viktig del i utvecklingen av centrala Vallentuna.

Vallentuna kommun tecknar avtal om markanvisning med Bällstaudde Bostadsutveckling för ca 100 bostäder vid Gärdesvägen i Vallentuna centrum. Lägenheterna utvecklas i ett attraktivt läge strax söder om kommunens nya kulturhus och bibliotek, nära Roslagsbanan. Byggstart planeras till år 2018 och den första inflyttningen beräknas till slutet av 2019. Projektet är en viktig del i kommunens satsning på bostadsbyggande och näringslivsverksamhet.

- Vallentuna är unikt med vår närhet till natur och kulturmiljö. Vi växer snabbt och är en mycket attraktiv plats för boende och investeringar. Med en förlängning av Roslagsbanan till city och Arlanda finns alla möjligheter. Vallentuna satsar helt enkelt framåt och det märks, säger Parisa Liljestrand, kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna.

I markanvisningstävlingen för tomten vid Gärdesvägen har flera olika intressenter fått lämna in anbud. En jury, bestående av kommunstyrelsens arbetsutskott, har utvärderat förslagen efter kriterier om hållbarhet, arkitektonisk kvalitet och pris. Vallentuna kommun och Bällstaudde Bostadsutveckling kommer tillsammans att utveckla planeringen för området vid Gärdesvägen.

- Gärdesvägen är ett riktigt intressant projekt med bra läge och relativt snabb byggstart. Vårt vinnande förslag blir en västlig entré till stadskärnan och en modern bebyggelse som knyter an till den historiska miljön runt kyrkan och passar Vallentunas småstadskänsla, säger projektansvarig Jörgen Olofsson på Bällstaudde Bostadsutveckling.

Bällstaudde Bostadsutveckling har producerat det vinnande förslaget för Gärdesvägen i samarbete med Reierstam Arkitektur. Bällstaudde Bostadsutveckling ägs av Bällstaudde Fastigheter AB och Landsort Care 4 AB, ett bolag som huvudsakligen är inriktat på LSS-, vård- och omsorgsfastigheter samt bostäder.

Snabbt växande kommun

Vallentuna kommun har under många år varit en av Sveriges snabbast växande kommuner. Närhet till både Stockholm och Arlanda ger ett attraktivt läge. Fram till 2030 planerar kommunen för uppåt 6 000 nya bostäder och ytterligare arbetsplatser, och redan år 2025 kan befolkningen vara över 39 000 personer jämfört med dagens dryga 34 000.

Vallentunas ambition är att växa med småstadens kvalitet i fokus. Kommunen inriktar sig på att bygga tätare, långsiktigt hållbart och en blandning av bostäder, service, verksamheter och mötesplatser. Centrala Vallentuna förväntas växa med upp emot mot 2000 bostäder fram till 2030, till exempel byggs det just nu 500 bostäder i Åby ängar. Strax sydost om centrala Vallentuna kommer utvecklas den helt nya stadsdelen Kristineberg med upp emot 2000 bostäder, skolor, förskolor och ett stadsdelscentrum.