Lasseparken, lekplats i centrala Vallentuna

Kom och fira invigningen av Lasseparken!

Fredagen den 8 november är det dags att öppna den nya lekplatsen ”Lasseparken” i centrala Vallentuna! Den stora lekplatsen är skapad med tanke på lek och rörelse för barn i olika åldrar. Invigningen börjar kl 16.00, precis efter skolhämtning och innan helgens fredagsmys.

- Vi vill gärna visa hur väl lekplatsen fungerar även i skymning då mycket tanke har lagts på att planera ljussättningen, säger Nicole Sundin, parkingenjör, Gatu-och parkavdelningen på Vallentuna kommun.

Projektgruppen för lekplatsen och entreprenören som byggt lekplatsen kommer att vara på plats för att svara på frågor. Vi kan även berätta den speciella historien om hur denna speciella park kunde bli verklighet.

Det blir ett och annat tal men resten av tiden ska ägnas till lek och spring, att umgås och ha roligt tillsammans på centrala Vallentunas nya mötesplats för alla åldrar. Vi börjar med att klippa band tillsammans med Björn Furugren Beselin, ordförande i kommunstyrelsens teknik-och fastighetsutskott, och sedan bjuder vi på fika.

Det blir aktivitetsrunda på de olika lekställningarna. Till hjälp har vi aktivitetsälskande föreningar och företag på plats. Du får chansen att träffa Gymmis, en stor kramgo isbjörn från Sports Club, och Korpen kommer och kör familjegympa och parkour i lekparken! Alla barn får dessutom med sig en reflex hem när Vallentuna kommun lanserar kampanjen ”Syns i Vallentuna!” i mörka november.

”Syns i Vallentuna” blev till på initiativ och förslag från en omtänksam invånare som önskade att kommunen hjälper barnen synas bättre under höst och vinter. Kommunen har därför tagit fram nya reflexer till elever i kommunala skolor och på fredag kommer alla barn som kommer till invigningen får varsin reflex. Kampanjen är ett av många steg i hur vi når Vallentuna kommuns vision: Med mod att gå före, skapar vi ett Vallentuna där människor och idéer växer. Därför är reflexen utformad med visionens nyckelsymbol för omtanke: hjärtat. (Läs gärna mer om nycklarna till visionen på www.vallentuna.se/vision

Lekplatsen ligger mitt emellan Vallentuna Idrottsplats, gamla och nya Åby området, Tellushallen, Vallentuna sporthall, Sports club och Vallentuna centrum. Det är den naturliga gångväg som kommer att binda ihop centrala Vallentuna i framtiden. Adressen är Tellusvägen 30 och det går lätt att ta sig dit med en kort promenad från Vallentuna station, Vallentuna IP eller Tellusområdet.

Det blir mycket roliga saker som händer så kom och dra igång fredagsmyset med lek och festligheter i Lasseparken!

Nicole Sundin

Parkingenjör 08-587 851 54