Nytt avtal med Atea inom välfärdsteknik

Nytt avtal med Atea inom välfärdsteknik

Avtalet som tecknats med IT-företaget Atea gäller främst teknik som ska underlätta för Vallentunas kommuninvånare att kunna leva aktiva, trygga och självständiga liv så länge som möjligt.

Dessutom ger det en förenkling av inköp, införande av ny välfärdsteknik och en förstärkning av den strategiska riktningen och omvärldsbevakningen vare den kompentens som finns hos Atea.

- Avtalet med Atea ger oss mer muskler, mod och kapacitet att utföra den nödvändiga förflyttningen vi vill göra inom välfärdsteknik och digitalisering. För att kunna hantera den demografiska utvecklingen och samtidigt behålla en hög kvalitet i verksamheten behöver vi tänka nytt och vi kan öka självständigheten hos våra kunder och samtidigt avlasta personalen, säger David Gyllenstråle, socialchef.

Arbetet är redan igång och under våren har besökt hos olika hemtjänstkunder gjorts för att inventera önskemål, behov och synpunkter. Först ut är att se över trygghetslarm och digital tillsyn inom hemtjänsten, för att tillgodose kundernas trygghet och självständighet så långt som möjligt. Målet är att de som vill och kan få bo hemma så länge som möjligt.

- Samarbetet med leverantören ökar möjligheten att införa digitala lösningar som möter de behov och önskemål som både kunder och medarbetare har nytta av. Vi kommer att kunna samla och hantera samtliga avtal inom området på ett enklare, effektivare och mer flexibelt sätt, säger Marie Björkman, digitaliseringsstrateg.

- Att kunna leva kvar i sitt hem längre med hjälp av modern välfärdsteknik är en viktig pusselbit för framtidens vård och omsorg. Vi ser mycket fram emot samarbete med Vallentuna kommun och möjlighet att underlätta för både brukare och medarbetare i kommunen, säger Joakim Wellmar, Regionchef för Stockholm på Atea.

För mer information, kontakta:
Marie Björkman, Digitaliseringsstrateg, Vallentuna kommun
Marie.bjorkman@vallentuna.se