Vallentuna Kulturhus och Bibliotek får byggnadspris

Vallentuna Kulturhus och Bibliotek får byggnadspris

Stockholms läns hembygdsförbund delar varje år ut byggnadspriser för ny bebyggelse som är väl anpassad till ursprunglig miljö. 2013 års nybyggnadspris går till Vallentuna Kulturhus och Bibliotek.

Motivering till priset

Vallentunas lite spretiga centrum har fått en samlande nybyggnad där kulturen sätts i fokus. Ett hus som genom ett tydligt helhetsgrepp visar upp sig mot omvärlden och bjuder in till besök. Ett kulturhus och bibliotek som är lockande och läckert – från utemiljö till innemiljö, från fasaduttryck, till rumslighet till detaljnivå. Huset har karaktären av ett "allaktivitetshus" riktat till alla. Inte minst barn- och ungdomsdelarna imponerar. Här finns också goda utrymmen för kommunens lokalhistoriska samlingar, teaterscener i olika storlekar, utställningslokaler och samlingslokaler som kan användas av såväl kommunen som föreningslivet.

Landskapsarkitekter, husarkitekter och inredningsarkitekter från Nyréns har i ett långtgående samarbete med brukarna satt prägel på ett föredömligt arbete. Vallentuna kulturhus och bibliotek är ett förebildligt exempel på att höga kulturpolitiska ambitioner och goda satsningar på kultur i vidaste mening lönar sig!

Ansvariga arkitekter från Nyréns Arkitektkontor:

Byggnad: Lars Gauffin
Landskap: Pia Englund
Inredning: Eva Nyberg

Om priset

Stockholms läns hembygdsförbund delar varje år ut byggnadspriser för att fästa uppmärksamhet på dels väl genomförda upprustningar av äldre bebyggelse dels ny bebyggelse som är väl anpassad till ursprunglig miljö. En jury med representanter från hembygdsförbundet, Stockholms läns museum, Stockholms Stadsmuseum, Länsstyrelsen, arkitektyrket och byggnadskulturhistoriskt yrkesverksamma entreprenörer utser vilka objekt som belönas.

Priset som sponsras av Länsförsäkringar i Stockholm utgörs av en plakett att fästa på byggnaden och byggnadens ägare, arkitekt och entreprenörer tilldelas samtidigt diplom.

Prisutdelning planeras under våren.

Vallentuna kommun är naturskönt beläget i nordöstra Storstockholm och har drygt 31 000 invånare. Inflyttningstakten är hög och kommunen utvecklas snabbt.

Vallentunas vision: "Med det goda småstadslivet i en nära och högt värderad natur- och kulturbygd bidrar Vallentuna kommun aktivt till en växande och hållbar storstadsregion."