Kulturveckan lyser upp Vänersborg

Kulturvecka 17 oktober – 1 november 2020

LYSKRAFT är årets tema och nog ska det lysa om Vänersborgs kommun. Kulturveckans invigning den 17 oktober sker högtidlig och startar från ovan med musiker längst upp i kyrkans klocktorn klockan 18:30. Framför kyrkan bjuds det på mer musik, invigningstal av Anna Svensson, ny förvaltningschef för Kultur- och fritidsförvaltningen följt av eldshowen Det brinner en eld vid brandkanonerna.

Guldkorn ur Kulturveckans program

Några av Sveriges ledande musikal- och operaartister kommer till Vänersborgs teater, tillsammans med pianisten Anders Ottosson från Göteborgsoperan, och bjuder på En Stund med Musikal den 18 oktober klockan 15:00. En av deltagande musikalartister är Kattis Trollregn, född i Trollhättan som ser fram emot att komma tillbaka till sina hemtrakter för att stå på scen.

Nytt för årets Kulturvecka

En av årets nyheter är Öppen scen i samverkan med Studiefrämjandet. På scen lämnas plats för Vänersborgare som får chansen att visa upp sin kulturakt. Öppen scen hålls fredag 23 oktober klockan 19.00 i Festsalen på Folkets Hus.

Årets program

Trots pågående pandemi är programmet fyllt med kulturupplevelser.

- Vi har givetvis fått göra anpassningar och håller oss till de restriktioner som rekommenderas. För att öka tillgängligheten har vi valt att under veckan presentera vissa kulturaktiviteter och verksamheter via filmer på våra sociala medier och hemsida, säger Katarina Stella vid Vänersborgs kommun som projektleder årets Kulturvecka.

Kulturveckan strålar av konst hos konstföreningarna, skiner upp av musikal-, jazz- och orkesterkonserter men glöder också stilla i orgelmeditationer. Besökarna kan bländas av små och stora arrangemang från nycirkus till föredrag om biologisk mångfald, arrangerat av och med kommunens kulturföreningar.

Som besökare har du själv möjlighet att stå i strålkastarljuset på öppen scen för att sedan vandra till ljusfestivalen på Skräcklan. För barn och unga blir det Barnkonsert med Bohuslän Big band, Babyteater och Beatbox. Vid slutet av höstlovsveckan sägs pirater visa sig i stan. Därtill aktiviteter i museet, konsthallen och biblioteken.

Kontakt för mer information

Katarina Stella