Nu börjar bygget av kommunens nya stora mötessal i Vänersborg

Vänersborgs kommun är regionhuvudstad i Västra Götaland och mötessalen blir en stor, flexibel och ändamålsenlig lokal för kommunens och Västra Götalandsregionens möten.

Mötessalens byggnad kommer att vara elipsformad och i ungefär samma storlek som den gamla sessionssalen. Den kommer att byggas på samma plats som sessionssalen låg, på baksidan av kommunhuset (mot parkeringen). Den gamla sessionssalen revs 2018 på grund av mögelangrepp.

- Nu är vi igång för att bygga en stor, flexibel och ändamålsenlig mötessal för våra högsta beslutande organ i både Vänersborgs kommun och Västra Götalandsregionen, säger kommunalrådet Benny Augustsson nöjt. Det är en stor fördel att den ligger i anslutning till kommunhuset men också nära resecentrum.

Lokalen är stor och flexibel så att man kan möblera efter behov. Den är ändamålsenlig och anpassad för att ha möten i, men den går även utmärkt att ha till utställningar med mera. Grupprum finns också att tillgå i kommunhuset. Mötessalen blir möjlig att hyra för såväl myndigheter, näringsliv och andra organisationer.

Byggnationen börjar torsdag 20 januari
    På torsdag 20 januari kommer byggstaket att monteras upp runt byggarbetsplatsen på baksidan av kommunhuset. Under byggtiden kommer några parkeringsplatser närmast kommunhuset att stängas av för att göra plats för containrar, byggmaskiner osv.

Samtliga entrédörrar till kommunhuset kommer under byggtiden att kunna användas. Enligt tidsplanen kommer mötessalen att vara möjlig att tas i bruk i december 2022.

Vi ber om förståelse för tillfälliga störningar som kan förekomma med buller och annat i närliggande lokaler under byggtiden.

Kontaktpersoner
    Kommunalrådet Benny Augustsson: benny.augustsson@vanersborg.setelefon 0521-72 23 84

Projektledare är Thomas Johnsson har hand om tekniska frågor: thomas.johnsson@vanersborg.setelefon 0521-72 25 11