Gå direkt till innehåll
Bilden visar en fiberscanner, även kallad Fibersort, som använder NIR-teknologi för automatisk textilsortering, den enda i sitt slag i Norden

Ny fiberscanner invigd hos Wargön Innovation i Vänersborg

I dag invigdes en fiberscanner, även kallad Fibersort, som använder NIR-teknologi för automatisk textilsortering, i Wargön Innovations anläggning utanför Vänersborg.

År 2025 väntas Sverige samla in 10-15 gånger mer textilier och kläder än idag. Samtidigt ökar trycket från konsumenter som vill se mer hållbart producerade kläder. Detta innebär något av ett paradigmskifte för textil- och modeindustrin - och när nya marknader och behov växer fram ökar efterfrågan på innovationer, nya teknologier och automatiserad textilsortering.

Wargön Innovation är Nordens första kompletta test- och demoanläggning för automatisk sortering av textilflöden baserade på de nya krav som kommer. I dag invigdes en fiberscanner, även kallad Fibersort, som använder NIR-teknologi för automatisk textilsortering, i Wargön Innovations anläggning i Vänersborgs kommun. Den ökar möjligheterna att utveckla textilflöden för både återbruk, redesign och materialåtervinning, något som krävs om allt material ska kunna tas om hand i framtiden.

Vänersborgs kommun, TEKO och Högskolan Väst fanns bland talarna när Fibersort-teknologin invigdes hos Wargön Innovation.

- Vad som utvecklas på Wargön Innovation går helt i linje med hela områdets inriktning kring framtidens hållbara industri och med spets inom cirkulär ekonomi. Det är ingen slump att Wargön Innovation ligger just här i Vargön och Vänersborg. I regionen har vi mer än 170 års erfarenhet av industriell utveckling och produktion. Wargön Innovations- och industripark har sedan 2012 ledorden: energi, miljö och innovation, något vi var väldigt tidiga med och långt innan många andra kommuner och företag börjat arbeta med begreppet cirkulär ekonomi eller industriell symbios, säger Benny Augustsson, kommunstyrelsens ordförande.

Sorteringsutrustningen med Fibersort-teknologin är uppbyggd inom projektet Wargotex Development och har finansierats via Re:source samt av Sveriges Textil- och modeföretag, TEKO, och Högskolan Väst.