Platåbergen i Västergötland där Halle- och Hunneberg ingår anses vara världsunikt och av internationellt intresse

Platåbergslandskapet i Västergötland får status som Sveriges första Unesco globala geopark
Platåbergslandskapet anses vara världsunikt och av internationellt intresse, och området blir del av ett nätverk med geoparker världen över.

En geopark jobbar i grunden för att kombinera bevarande av naturmiljöer med hållbar utveckling och främjande av naturturism. Globala geoparker utses av FN-organet Unesco. Andra exempel på Unescokoncept är världsarv och biosfärområden. Idag finns 177 geoparker i 46 olika länder i det globala geoparksnätverket.

-Det här gör mig väldigt stolt och ger oss fina möjligheter framöver. För Vänersborgs kommun är det en spännande reseanledning. Det är också av yttersta vikt för invånarna, som använder bergen Halle- och Hunneberg som rekreationsplats. Vi visste ju redan om att bergen är unika och nu har vi fått det bekräftat på en internationell nivå. Detta ger också Vänersborgsföretagen möjligheter att utvecklas inom besöksnäringen, säger Benny Augustsson, kommunstyrelsens ordförande.

-Vi är jätteglada för certifieringen! Det är av stor vikt både för vår destination men också för Västsverige och nationellt. Utländska gäster är vana vid vad en Unesco park är, de är ofta pålästa och det ger potentiella nya internationella gäster. Vi ser fram mot nya målgrupper och hoppas på nya goda samarbeten, säger Maria Engström Weber, VD för Visit Trollhättan Vänersborg.

-Att vara en del av det här nätverket sätter vårt område på världskartan och öppnar dörrar för både internationell turism men även utbyten och samarbeten, säger Anna Bergengren, koordinator för Platåbergens Geopark. Geoparker är ett ganska nytt koncept, det har bara funnits hos Unesco sedan 2015. Det växer otroligt fort runt om i världen och är väl fungerande, bland annat eftersom geoparker har som krav att vara starkt förankrade i lokalsamhället.

Platåbergens Geopark är ett samarbete mellan nio kommuner.
Vänersborg, Trollhättan, Grästorp, Lidköping, Götene, Mariestad, Skara, Skövde och Falköping. Platåbergen i Västergötland vittnar om flera geologiska processer som är viktiga för att förstå jordens utveckling. Man hittar till exempel både fossil från numera utdöda djur och några av världens äldsta fynd av meteoriter i platåbergen. Platåbergen har skapat förutsättningar för ett rikt kulturarv, värdefulla naturtyper och fascinerande platser att besöka. I och med utnämningen får ett område i Västergötland två Unescoutmärkelser, då Biosfärområdet Vänerskärgården med Kinnekulle delvis överlappar med geoparken.

-Vi hoppas att utnämningen som Sveriges första Unesco globala geopark kommer ge området ökad uppmärksamhet och bidra till en starkare besöksnäring i platåbergslandskapet. Men även att det kan ge de boende här en bättre förståelse för att de naturmiljöer som finns utanför köksfönstret är unika i världen, säger Anna Bergengren.

För mer information, kontakta Anna Bergengren på telefon: 0514-58164